Przetargi.pl
Poradnik - zamówienia publiczne - strona nr 11

Wydawnictwo SYGMA, Wrocław 2003 ISBN 83-917763-0-1 - Poradnik - zamówienia publiczne - strona nr 11

Spis treści

Określenie wartości zamówienia

Podobnie jak w przypadku określenia przedmiotu zamówienia, tak i w tym przypadku powinniśmy sprawdzić prawidłowość określenia wartości zamówienia i porównać ją z zatwierdzonym planem gospodarczym jednostki.
Przez wartość zamówienia należy rozumieć (art. 2 ust. 1 pkt 9) wartość szacunkową zamówienia (bez podatku od towarów i usług VAT), ustaloną przez zamawiającego z należytą starannością.

Wartość zamówienia, zdefiniowana w ustawie o zamówieniach publicznych jest zrozumiała ze względu na cel, jakiemu ma służyć tj. jednakowe dla wszystkich podmiotów gospodarczych podleganie procedurom ustawy z punktu widzenia progów kwotowych.

Wartością zamówienia nie jest kwotą, jaką Zamawiający ma zapłacić za dostawę, usługę lub robotę budowlaną. Kwotą, jaką Zamawiający (kupujący) ma zapłacić wykonawcy (przedsiębiorcy) za dostawę, usługę lub robotę budowlaną jest cena.
Tak rozumiane pojęcie rozróżnienia wartości od ceny koreluje z definicją ceny określoną w ustawie z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach29.
Art. 3. 1. Użyte w ustawie określenia oznaczają:
1) cena - wartość wyrażoną w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę; w cenie uwzględnia się podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów sprzedaż towaru (usługi) podlega obciążeniu podatkiem od towarów i usług oraz podatkiem akcyzowym,
2) cena jednostkowa towaru (usługi) - cenę ustaloną za jednostkę określonego towaru (usługi), którego ilość lub liczba jest wyrażona w jednostkach miar, w rozumieniu przepisów o miarach /.../
9) towar - rzecz, jak również energię oraz prawa majątkowe zbywalne,
10) usługa - czynność świadczoną odpłatnie, wymienioną w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej.

2. Ilekroć w ustawie jest mowa o:
1) cenie - rozumie się przez to również stawkę taryfową /.../
Stosowanie takiej wykładni "ceny" znalazło swoje odzwierciedlenie także w orzecznictwie Zespołu Arbitrów.

Sygn. Akt UZP/ZO/0-714/98; Wyrok Zespołu Arbitrów z dnia 9 września 1998 r.
[...] Zespół Arbitrów przychylił się do stanowiska Odwołującego, iż czym innym - w rozumieniu przepisów ustawy o zamówieniach publicznych - jest wartość zamówienia, czym innym też cena.
O ile art. 2 pkt 9 ustawy, zawierający definicję wartości zamówienia wyraźnie stanowi o nakazie odliczania podatku od towarów i usług (VAT), o tyle dokonując wyboru oferty Zamawiający powinien podatek ten uwzględnić.
Powyższe znajduje swoje uzasadnienie w nakazie wyboru najkorzystniejszej oferty, który to nakaz odnosi się także do ceny rozumianej jako kwota, którą Zamawiający musi wydać płacąc za realizację zamówienia. Za taką interpretacją przemawia bezsporny przecież fakt, że ustawodawca posługuje się dwoma różnymi wyrażeniami, co nie miałoby sensu, gdyby każdemu z tych wyrażeń (wartość i cena) przypisywać takie samo znaczenie.

Sygn. akt: UZP/ZO/0-686/02; Wyrok Zespołu Arbitrów z dnia 26 czerwca 2002 r.
[...] Przyjęcie przez Zamawiającego do oceny w kryterium cena "ceny netto" jest naruszeniem obowiązujących przepisów ustawy o cenach [...]. Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 tejże ustawy "cena to wartość wyrażona w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę; w cenie uwzględnia się podatek od towarów i usług ...". Zamawiający zobowiązany był do stosowania w tej materii ustawy o cenach. [...] źródło Zamówienia publiczne w orzecznictwie. Zeszyty orzecznicze.
Urząd Zamówień Publicznych, Warszawa, maj 2003 r.


Brak w wartości zamówienia podatku od towarów i usług powoduje, że nie występuje na tym etapie żaden problem z właściwą wysokością podatku VAT.

Ilekroć ustawa odnosi się do wyrażonej w złotych równowartości kwoty EURO, przeliczenia tej wartości na złote dokonujemy według średniego kursu ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski dla tej waluty w dniu określania wartości zamówienia (art. 2 ust. 230).

Oznacza to, że w dniu określenia wartości zamówienia pracownik odpowiedzialny za przygotowanie zamówienia sporządza notatkę służbową z przeliczenia kwoty zawartej w ustawie w EURO na złote (a nie odwrotnie) tj. przelicza np. 30.000 EURO i porównuje wartość zamówienia z otrzymaną kwotą progową.

Przykładowa notatka służbowa określająca wartość zamówienia może wyglądać następująco:


Notatka służbowa
spisana w dniu .........
przez .............
na okoliczność ustalenia wartości zamówienia publicznego.

Wartość zamówienia publicznego oszacowana na podstawie:
.........................
wynosi ................. zł.
Wg tabeli kursów NBP nr ....... z dnia ........ odczytano:
1euro = ................... zł
Zgodnie z art. 2 ust. 2 uzp dokonano przeliczenia wartości 30.000 euro na złote:
30.000 euro = ................. zł
Porównanie wskazuje, że wartość zamówienia jest poniżej 30.000 euro.

Sporządził: ................
(imię i nazwisko)

Zatwierdził: .................
(imię i nazwisko)


------------------
29 Dz. U. z roku 2001 nr 97, poz. 1050
30 art. 2 ust. 2 - Ilekroć ustawa odnosi się do wyrażonej w złotych równowartości kwoty euro, przeliczenia tej wartości na złote dokonuje się według średniego kursu ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski dla tej waluty w dniu określania wartości zamówienia.

Poprzednia strona

Następna strona

Rozpocznij dyskusję na forum

Powrót na stronę główną