Przetargi.pl
Opracowanie Studium transportowego wraz z projektem planu zrównoważonej mobilności miejskiej dla miasta Piekary Śląskie

Prezydent Miasta Piekary Śląskie ogłasza przetarg

  • Adres: 41-940 Piekary Śląskie, ul. Bytomska 84
  • Województwo: śląskie
  • Telefon/fax: tel. 32 3939379 , fax. 32 287 22 69
  • Data zamieszczenia: 2015-05-26
  • Zamieszczanie ogłoszenia: obowiązkowe

Sekcja I - Zamawiający

  • I.1. Nazwa i adres: Prezydent Miasta Piekary Śląskie
    ul. Bytomska 84 84
    41-940 Piekary Śląskie, woj. śląskie
    tel. 32 3939379, fax. 32 287 22 69
  • Adres strony internetowej zamawiającego: www.piekary.pl
  • I.2. Rodzaj zamawiającego: Administracja samorządowa

Sekcja II - Przedmiot zamówienia, przetargu

  • II.1. Określenie przedmiotu zamówienia
  • II.1.1. Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
    Opracowanie Studium transportowego wraz z projektem planu zrównoważonej mobilności miejskiej dla miasta Piekary Śląskie
  • II.1.2. Rodzaj zamówienia: usługi
  • II.1.3. Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia:
    STUDIUM TRANSPORTOWEGO WRAZ Z PROJEKTEM PLANU ZRÓWNOWAŻONEJ MOBILNOŚCI MIEJSKIEJ DLA MIASTA PIEKARY ŚLĄSKIE. W ramach opracowania Studium transportowego należy w szczególności wykonać: A. POZYSKANIE DANYCH I MATERIAŁÓW WEJŚCIOWYCH 1) Pozyskać (zakupić) dane wektorowe i mapowe w zakresie: a) warstwa osi ulic (w formacie .shp - format bazodanowy), b) warstwa punktów adresowych (w formacie .shp - format bazodanowy), 2) Zamawiający przekaże ortofotomapę obszaru opracowania (kolor), 3) Zebrać i wprowadzić do systemu dane o wielkopowierzchniowych obiektach handlowych: - założenia funkcjonalno-programowe pracy obiektów, - wyniki pomiaru ruchu generowanego przez obiekty(zespoły obiektów) - pomiar w okresie 3 godzin około szczytowych (okres popołudniowy), przeprowadzonego w ciągu dnia roboczego: we wtorek lub środę lub czwartek, z uwzgl. struktury kierunkowej i rodzajowej ruchu. Docelowa lokalizacja ww. punktów pomiarowych podlega uzgodnieniu i zatwierdzeniu przez Zamawiającego. 4) Wykonać badanie ankietowe zachowań komunikacyjnych pracowników znaczących przedsiębiorstw na terenie miasta w zakresie podróży do-z pracy. Łączna liczba pracowników poddanych ankietowaniu nie może być niższa niż 400 osób i zostać proporcjonalnie rozłożona na ww. zakłady pracy. Treść i układ docelowej ankiety podlega uzgodnieniu i zatwierdzeniu przez Zamawiającego. 5) Wykonać badanie zachowań komunikacyjnych mieszkańców obszaru opracowania w gospodarstwach domowych (wielkość próby badania ankietowego - 3,5% populacji, tj. około 800 wybranych losowo gospodarstw domowych. Ankieta powinna dać informację na temat: - więźby ruchu w obszarze opracowania, - podziału zadań przewozowych w obszarze opracowania, - preferencji komunikacyjnych mieszkańców w obszarze opracowania. Ankietowaniu winni podlegać wszyscy respondenci w wylosowanych gospodarstwach domowych w wieku, od uczniów szkół ponadpodstawowych począwszy. Treść i układ docelowej ankiety podlega uzgodnieniu i zatwierdzeniu przez Zamawiającego, a w zakresie merytorycznym nie może być uboższa niż 3 strony przykładowej ankiety - stanowiącej załącznik nr 9. Wykonawca w ramach przetwarzania danych przekaże jego wyniki Zamawiającemu w postaci bazy danych przestrzennych (systemów informacji geograficznej - GIS) zawierającej zgeokodowane dane z ankiet, pozwalające na dalsze przetwarzanie przestrzenne informacji przez Zamawiającego. 6) Wprowadzić do bazy danych przestrzennych (GIS) przekazane przez Zamawiającego materiały ze Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego (SUiKZP), Miejscowych Planów Zagospodarowania Przestrzennego (MPZP), strategii itp. dla miasta. 7) Zweryfikować dane zebrane w ww. punkcie pod względem chłonności demograficznej i inwestycyjnej przez zespół geografów społeczno-ekonomicznych. 8) Pozyskać wyciągi z bazy PESEL (aktualne z 2014 r. oraz historyczne z lat 2004 i 2011 w zakresie: adres, tj. nazwa ulicy i nr domu oraz płeć i wiek mieszkańca). 9) Opracować prognozę demograficzną (składowe: tzw. prognoza rodna oraz migracyjna) dla miasta w okresie perspektywicznym (+ 15 lat). 10) Pozyskać z zasobu Urzędu Statystycznego i zgeokodować dane o zatrudnieniu (aktualne z 2014 r. oraz historyczne z lat 2004 i 2011). 11) Pozyskać od organizatorów przewozów komunikacji zbiorowej działających na terenie miasta i zakodować dane sieciowe i ruchowe (kodowanie: sieci, linie, rozkłady jazdy). 12) Pozyskać i zakodować dane sieciowe o przewoźnikach prywatnych, wykonujących przewozy regularne w obszarze opracowania, którzy posiadają zawarte umowy na korzystanie z przystanków (kodowanie: sieci, linie, rozkłady jazdy). 13) Wykonać pomiary/pozyskać dane dot. ruchu komunikacji indywidualnej: a) ruch w okresie dobowym - pozyskać za pośrednictwem Zamawiającego i przetworzyć dane z elementów miejskiego systemu pomiarów ciągłych (dane z wybranych minimum 3 przekrojów- skrzyżowań wyposażonych w sygnalizację świetlną). Na podstawie uzyskanych wyników ww. pomiarów należy określić okres trwania (od - do) godziny porannego i popołudniowego szczytu komunikacyjnego dla miasta. b) ruch w zasadniczym trzygodzinnym okresie pomiarowym popołudniowego szczytu komunikacyjnego z uwzględnieniem wcześniej określonej godziny jego trwania w obszarze opracowania (1 godzina przed rozpoczęciem godziny szczytu, 1 godzina jego trwania i 1 godzina po zakończeniu godziny szczytu, co w sumie daje łącznie 3 godzinny okres pomiarowy), należy wykonać: - pomiar kordonowy obszaru opracowania przeprowadzony w 18 punktach tworzących kordon miasta (uwaga: dla rozpoznania ruchu autostradowego z-do miasta należy punkt pomiarowy ulokować w przekroju łącznic autostrady A1 w rejonie planowanego punktu poboru opłat PPO). Pomiar ten musi być przeprowadzony w dzień roboczy: wtorek lub środę lub czwartek. Jedyną dopuszczaną przez Zamawiającego metodą realizacji pomiaru kordonowego jest metoda filmowania pojazdów i ich tablic rejestracyjnych z rozróżnieniem ich kategorii oraz kierunkowości ruchu (konsekwentnie należy każdorazowo filmować przód pojazdu) - pomiar w punktach węzłowych układu (skrzyżowania lub węzły drogowe) obejmujący 8 punktów o lokalizacji uzgodnionej z Zamawiającym, dotyczący wszystkich relacji ruchu pojazdów z wzgl. ich struktury rodzajowej. Pomiar ten może być przeprowadzony w innym terminie niż pomiar kordonowy - z zastrzeżeniem, że będzie prowadzony w dzień roboczy: wtorek lub środę lub czwartek. Zamawiający wymaga aby metodami realizacji tego pomiaru były: - metoda filmowania pojazdów i ich tablic rejestracyjnych z rozróżnieniem kierunkowości ruchu (konsekwentnie należy każdorazowo filmować przód pojazdu) dla skrzyżowań/węzłów o układzie sytuacyjnowysokościowym nie pozwalającym na filmowanie pojazdów w ujęciu umożliwiającym każdorazowo poprawne rozpoznane ich liczby oraz kategorii, - metoda filmowania pojazdów z rozróżnieniem ich kategorii oraz kierunkowości ruchu dla skrzyżowań-węzłów o układzie sytuacyjno-wysokościowym pozwalającym na filmowanie skrzyżowania lub węzła w całości. Lokalizacja punktów pomiarowych na terenie miasta podlega uzgodnieniu z Zamawiającym. 14) wykonać pomiar ruchu pojazdów ciężkich generowanego w kilku silnych ruchotwórczo punktach-strefach miasta, takich jak: tereny przemysłowe, centra logistyczne, istotne skupiska zakładów pracy uzgodnionych z Zamawiającym. Pomiar ten musi być zrealizowany równocześnie z pomiarem kordonowym miasta. 15) Wykonać pomiary weryfikujące zbiorowego systemu transportu osób w zakresie podsystemów: - komunikacji autobusowej miejskiej (wymiana pasażerów: wsiadło-wysiadło na przystankach) w do 4 istotnych (węzłowych) punktach sieci podlegających uzgodnieniu z Zamawiającym przed realizacją pomiaru oraz - komunikacji autobusowej dalekobieżnej-ponadregionalnej (wymiana pasażerów: wsiadło-wysiadło na przystankach) w do 2 istotnych punktach sieci podlegających uzgodnieniu z Zamawiającym przed realizacją pomiaru. Każdorazowo pomiary należy wykonać w zasadniczym trzygodzinnym okresie pomiarowym szczytu popołudniowego. Pomiar może być przeprowadzony w innym terminie niż pomiar kordonowy - z zastrzeżeniem, że będzie prowadzony w dzień roboczy: wtorek lub środę lub czwartek. 16) Określić - przy współpracy z Zamawiającym - przebieg granic rejonów komunikacyjnych na terenie miasta w ilości do 60. 17) Przygotować dane do rejonów komunikacyjnych narzędziami GIS; 18) Dokonać delimitację (określenie granic) i kierunków oddziaływań miasta oraz redystrybucji przestrzennej ludności ze szczególnym uwzględnieniem procesu suburbanizacji (rozprzestrzeniania się miasta). B. OPRACOWANIE MULTIMODALNEGO MODELU RUCHU DLA MIASTA Na podstawie ww. materiałów wejściowych Wykonawca opracuje multimodalny model ruchu w stanie istniejącym wraz z jego walidacją, tj. sprawdzeniem poprawności i zgodności z zadanymi kryteriami. Zamawiający nie dopuszcza stosowania kalibracji modelu ruchu przy użyciu modułu typu TflowFuzzy, tj. dokonywania zmiany danych wejściowych do rejonów komunikacyjnych (liczba mieszkańców, liczba zatrudnionych) przy niezmienności wielkości natężenia ruchu (dane z pomiarów) w układzie. Zamawiający wymaga wypracowania zgodności modelu z wynikami pomiaru ruchu na poziomie powyżej 85%. C. ANALIZA STANU ISTNIEJĄCEGO Wykonawca przeprowadzi analizę stanu istniejącego: 1) układu drogowego w zakresie przepustowości, funkcjonalności i spójności systemu z otoczeniem (sprawdzenie czy układ drogowy jest rozbudowany adekwatnie do potrzeb); 2) systemu komunikacji zbiorowej w zakresie spójności, zasięgu, pracy przewozowej-potoków pasażerskich, w tym wykonanie: - analizy izochronowej dostępności komunikacji zbiorowej dla wybranych 10 punktów sieci wskazanych przez Zamawiającego; 3) systemu transportowego (analiza funkcjonalna) jako całości w zakresie integracji, kształtowania właściwych wzajemnych relacji pomiędzy przewozami indywidualnymi i komunikacją zbiorową; 4) korytarzy dla systemu kołowego ruchu ciężkiego - transportu towarów-ładunków. Wykonawca na podstawie przeprowadzonej analizy stanu istniejącego przedstawi w ramach diagnozy wnioski i zalecenia, które winny być uwzględnione w procesie planowania przebudowy układu drogowego miasta w celu sprawnego funkcjonowania systemu transportowego osób (indywidualnego i zbiorowego) oraz kołowego ruchu ciężkiego (transportu towarów-ładunków). Ponadto Wykonawca wskaże najpilniejsze potrzeby w zakresie rozwiązań organizacyjno - technicznych, w tym ewentualne rozwiązania z zakresu ITS wprowadzających preferencje dla pojazdów publicznego transportu zbiorowego. D. PROGNOZA ZEROWA Wykonawca opracuje prognozę zerową - tj. symulację ruchu dla scenariusza na okres perspektywiczny (+15 lat), uwzględniającego planowaną maksymalną zmianę potencjałów ruchotwórczych miasta (ludność oraz miejsca pracy) - przy braku rozwoju jego systemu transportowego. Na podstawie tej prognozy Wykonawca przedstawi w ramach diagnozy ogólne wnioski i zalecenia prorozwojowe, które winny być uwzględnione na następnym etapie prac - w procesie planowania przebudowy układu drogowego miasta mającej na celu usprawnienie funkcjonowania jego systemu transportowego. E. CZĘŚĆ WYNIKOWA PRAC W ramach części wynikowej studium transportowego Wykonawca przygotuje we współpracy z Zamawiającym (a także merytorycznie powiązanymi z tematyką studium Wydziałami UM Piekary Śl.) - w szczególności: 1) analizy obszarowe procesów demograficznych przy zastosowaniu narzędzi GIS obrazujące wielkość oraz dynamikę zmian demograficznych w mieście, 2) analizy obszarowe obrazujące dynamikę zmian w zatrudnieniu w Piekarach przy zastosowaniu narzędzi GIS, 3) opracowanie wariantów rozwoju systemu transportowego miasta opartych na różnych założeniach społeczno-gospodarczych i zagospodarowaniu przestrzennym obszaru wg trzech scenariuszy rozwojowych: optymistycznego (pozytywnego), pesymistycznego (negatywnego) oraz neutralnego (realistycznego) w postaci wsadowej do systemu symulacyjnego; 4) opracowanie wariantowych danych do rejonów komunikacyjnych z uwzględnieniem procesów demograficznych, procesów deglomeracyjnych, analizy atrakcyjności inwestycyjnej obszaru analiz, analizy chłonności nowych terenów inwestycyjnych wg trzech scenariuszy rozwojowych: optymistycznego (pozytywnego), pesymistycznego (negatywnego) oraz neutralnego (realistycznego); opracowanie multimodalnego, wariantowego systemu transportu osób - indywidualnego i zbiorowego ze szczególnym uwzględnieniem powiązań z aglomeracją; 5) opracowanie wariantowych ruchowych analiz prognostycznych (+5, +15 lat) wraz ze sparametryzowaniem ich pod względem ruchowym (natężenia ruchu), środowiskowym (wpływu komunikacji na środowisko), kosztowym (nakładów koniecznych do poniesienia na inwestycje i eksploatację), społeczno-ekonomicznym (efektywności ekonomicznej - stopa zwrotu); 6) opracowanie wielokryterialnych analiz wariantowania rozwoju układu drogowego dla obszaru opracowania z uwzględnieniem wskazań Białej Księgi Transportu; 7) po wyborze optymalnego środowiskowo i społecznie modelu - opracowanie szczegółowych analiz ruchowo-ekonomicznych dla: a) kierunków zmian w rozwoju przestrzennym Piekar Śląskich wynikających z uwarunkowań komunikacyjnych, b) kierunków rozwoju układu drogowego miasta, c) kierunków rozwoju systemu komunikacji zbiorowej. 8) opracowanie prognozy oddziaływania na środowisko do przeprowadzenia przez Zamawiającego Strategicznej Oceny Oddziaływania na Środowisko (SOOS). Opracowanie projektu planu zrównoważonej mobilności miejskiej należy wykonać zgodnie z Wytycznymi opracowania i wdrożenia Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej - dokumentu przygotowanego na zlecenie Unii Europejskiej (wersja przygotowana i przetłumaczona przez Regionalne Centrum Ekologiczne - marzec 2014 roku) stanowiącymi załącznik nr 10. Rozwiązania równoważne: Dokumentacja projektowa musi zawierać opis rozwiązań równoważnych dla zawartych w niej znaków towarowych, patentów i miejsc pochodzenia, a także dla norm, aprobat, specyfikacji technicznych i systemów odniesienia, o których mowa w art. 30 ust 1-3 Pzp.
  • II.1.4. Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 712410009
  • II.1.5. Czy dopuszcza się złożenie oferty częściowej: nie
  • II.1.6. Czy dopuszcza się złożenie oferty wariantowej: nie
  • II.1.7. Czy przewiduje się udzielenie zamówień uzupełniających: nie

Sekcja III - Informacje o charakterze prawnym, ekonomicznym, finansowym i technicznym

  • III.1. Warunki dotyczące zamówienia
  • Informacja na temat wadium: nie dotyczy

Sekcja IV - Procedura przetargowa

  • IV.1. Tryb udzielenia zamówienia
  • IV.1.1. Tryb udzielenia zamówienia: przetarg nieograniczony
  • IV.2. Kryteria oceny ofert
  • IV.2.1. Kryteria oceny ofert: Termin
  • IV.3. Informacje administracyjne
  • IV.3.1. Adres strony internetowej, na której dostępna jest specyfikacja istotnych warunków zamówienia: www.piekary.pl
  • IV.3.5. Termin związania ofertą, okres w dniach: 30 (od ostatecznego terminu składania ofert)

Zobacz następny przetargZobacz poprzedni przetargPobierz ofertę w pliku pdfPowrót na stronę główną

Podobne ogłoszenia o przetargach