Przetargi.pl
Zamówienia publiczne w praktyce - strona nr 24

Wydawnictwo SYGMA, Wrocław 2003 - ISBN 83-85673-05-9 - Zamówienia publiczne w praktyce - strona nr 24

Spis treści

Zawartość specyfikacji istotnych warunków zamówienia

1) określenie przedmiotu zamówienia (w razie potrzeby również za pomocą planów, rysunków lub projektów), łącznie z wyszczególnieniem wszelkich dodatkowych usług, które mają być wykonane w ramach umowy

Określenie przedmiotu zamówienia ma kluczowe znaczenie dla ważności postępowania przetargowego. Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego unieważnia się, gdy zamawiający określił przedmiot zamówienia w sposób niezgodny z zasadami określonymi w ustawie (art. 27b). Unieważnienie postępowania w sytuacji błędnego określenia przedmiotu zamówienia jest więc obligatoryjne.

2) pożądany lub wymagany termin wykonania umowy,
3) opis sposobu przygotowywania ofert

Opis sposobu przygotowania oferty powinien być jasny i dokładny, podkreślający brak możliwości odstępstwa od wymogów sprecyzowanych w specyfikacji istotnych warunków zamówienia, ponieważ oferta sprzeczna ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia, sporządzona wadliwie pod względem formalnym, podlega odrzuceniu (art. 27a ust. 1 pkt 1). Proponuje się wprowadzenie do specyfikacji zapisu, aby oferty składane były w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, a w przypadku robót budowlanych - nawet w trzech jednobrzmiących egzemplarzach.
Przy obecnej jawności postępowania jeden egzemplarz oferty będzie cały czas w dyspozycji komisji, drugi - będzie udostępniany przez zamawiającego do wglądu dla wszystkich, którzy zgłoszą wnioski o wgląd w oferty. Dodatkowo, w przypadku udzielania zamówienia na roboty budowlane, zamawiający będzie posiadał gotowy, trzeci egzemplarz oferty w celu przekazania go do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (art. 25 ust. 2) w terminie 7 dni od podpisania umowy22.


4) opis odpowiednich części zamówienia, jeżeli dopuszczalne jest składanie ofert częściowych

W sytuacji gdy zamawiający dopuszcza możliwość składania ofert częściowych, opis odpowiednich części zamówienia również musi stanowić fragment specyfikacji.
W przypadku gdy zamawiający dopuszcza składanie ofert częściowych, kwoty wadium ustala się odpowiednio do wartości szacunkowej poszczególnych części zamówienia.
"Nie sposób zakwestionować poprawności argumentacji organu rozstrzygającego w zakresie takiego skonstruowania przedmiotowego zamówienia publicznego, aby spełnić wskazania ustawy zawarte w przepisach art. 16 i 17 ust.2, a mianowicie, że zamawiający obowiązany jest prowadzić postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w sposób gwarantujący zachowanie uczciwej konkurencji i nie może określać ani przedmiotu, ani warunków zamówienia w ten sposób, który uczciwą konkurencję mógłby utrudniać.
Zasada konkurencyjności jest fundamentalną zasadą systemu zamówień publicznych.
Jednym z instrumentów prawnych służących realizacji zasady konkurencyjności jest możliwość podziału przedmiotu zamówienia na pakiety, w ramach jednego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, celem uzyskania ofert częściowych (art. 35 ust. 1 pkt 8 ustawy o zamówieniach publicznych)."
Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 1 października 2001 r. - Sygn. akt II SA 2802/00


5) informację o niedopuszczeniu do złożenia oferty wariantowej (art. 17a ust. 3) lub w przypadku dopuszczenia możliwości złożenia oferty wariantowej (jeżeli cena nie jest jedynym kryterium wyboru najkorzystniejszej oferty - art. 17a ust. 1 i 2) minimalne warunki, jakim muszą odpowiadać warianty oraz sposób ich przedstawienia,

6) opis wszelkich kryteriów (cena oferty jest zawsze kryterium), którymi zamawiający będzie się kierował przy wyborze oferty, wraz z podaniem znaczenia tych kryteriów

Kryteria powinny być opisane zrozumiale, bez wieloznaczności. Oferta najkorzystniejsza zostaje wybrana wyłącznie na podstawie kryteriów oceny ofert, określonych w specyfikacji istotnych warunków zamówienia (art. 27d ust. 1).
Kryteria oceny ofert nie mogą dotyczyć właściwości wykonawcy, a w szczególności jego wiarygodności ekonomicznej, technicznej lub finansowej (art. 27d ust. 2).
Kryteria, poza ceną, mogą odnosić się - zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 8 - do kosztów eksploatacji, parametrów technicznych, funkcjonalności oraz terminu wykonania. Kryteriów nie można zmieniać w toku postępowania (art. 27d ust. 3).

Na zamawiającym spoczywa obowiązek wskazania elementów, które będą porównywane podczas oceny ofert, zatem konieczne jest przedstawienie wszystkich kryteriów decydujących o wyborze najkorzystniejszej oferty.
Stosowanie innych, niż opisane w specyfikacji, kryteriów stanowi naruszenie art. 16 ustawy poprzez nierówne traktowania wszystkich oferentów ubiegających się o zamówienie publiczne i do prowadzenia postępowania w sposób nie gwarantujący zachowanie uczciwej konkurencji.
Inne niż cena kryteria mogą dotyczyć, określonych przedmiotem zamówienia, właściwości eksploatacyjnych, np. zawartość siarki w spalinach, sprawność pompy dla określonej przedmiotem zamówienia nominalnej wydajności i wysokości podnoszenia;
właściwości technicznych, np. rozdzielczość monitora, współczynnik przenikania ciepła materiału itp.

Termin płatności ceny może być przyjęty przez podmiot udzielający zamówienia publicznego jako jedno z kryteriów oceny oferty (art. 2 ust. 1 pkt 8 i art. 27d ust. 1 i 2 ustawy z dnia 10 czerwca 1994 r. o zamówieniach publicznych - Dz. U. z 2002 r. nr 72, poz. 664).

Wyrok III CZP 52/02 z dnia 18 września 2002 r.
Przy kryterium - termin płatności - należy mieć na względzie art. 2 ustawy z 6 września 2001 r. o terminach zapłaty w obrocie gospodarczym (Dz. U. nr 129, poz. 1443), która ma zastosowanie do umów, których przedmiotem jest odpłatne dostarczanie towarów lub świadczenie usług przez małego przedsiębiorcę:
Art. 2. 1. Jeżeli strony w umowie przewidziały termin zapłaty dłuższy niż 30 dni, wierzyciel może żądać odsetek ustawowych za okres począwszy od 31 dnia po spełnieniu swego świadczenia niepieniężnego i doręczeniu dłużnikowi faktury lub rachunku - do dnia zapłaty, ale nie dłuższy niż do dnia wymagalności świadczenia pieniężnego.

2. Nie można przez czynność prawną wyłączyć lub ograniczyć roszczenia, o którym mowa w ust. 1.
Przez małego przedsiębiorcę należy rozumieć - w myśl ustawy "Prawo działalności gospodarczej" - przedsiębiorcę, który w poprzednim roku kalendarzowym zatrudniał średniorocznie mniej niż 50 pracowników oraz osiągnął przychód netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz operacji finansowych nieprzekraczający równowartości w złotych 7 milionów Euro lub suma aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec poprzedniego roku obrotowego nie przekroczyła równowartości w złotych 5 milionów Euro.


7) informację o dokumentach, jakie mają dostarczyć dostawcy i wykonawcy w celu potwierdzenia spełniania wymaganych warunków oraz sposób dokonywania oceny spełniania warunków wymaganych od dostawców i wykonawców

Poniżej 30 000 euro zamawiający może żądać od dostawców lub wykonawców potwierdzenia spełniania warunków, o których mowa w art. 22 ust. 2.
Powyżej 30 000 euro zamawiający żąda od dostawców lub wykonawców potwierdzenia spełniania warunków, o których mowa w art. 22 ust. 2, oraz żąda złożenia oświadczenia, czy pozostają w stosunku zależności lub dominacji w rozumieniu ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi z innymi uczestnikami postępowania lub zamawiającym albo osobami po stronie zamawiającego biorącymi udział w postępowaniu (art. 22 ust. 5).

Zamieszczenie w specyfikacji informacji o wymogu złożenia oświadczenia z art. 22 ust. 5 nie zwalnia zamawiającego od obowiązku skierowania odrębnego wezwania do oferentów zawierającego wykaz osób po stronie zamawiającego, biorących udział w postępowaniu.

Wyrok Zespołu Arbitrów z dnia 20 sierpnia 1998 r., sygn. Akt UZP/ZO/0-643/98
Żądanie, aby dostawca lub wykonawca dostarczył referencje z dostaw, usług lub robót budowlanych realizowanych wyłącznie w Polsce narusza art. 18 ust. 1 ustawy.
Art. 18 ust. 1. Dostawcy i wykonawcy krajowi oraz zagraniczni uczestniczą w postępowaniu o zamówienie publiczne na równych zasadach, stosownie do przepisów ustawy.

Wezwanie zamawiającego zawiera wykaz uczestników postępowania oraz osób po stronie zamawiającego biorących udział w postępowaniu. W przypadku np. kiedy księgowa wyjaśnia komisji przetargowej znaczenie rubryk w bilansie oraz czytanie wyników finansowych, jest osobą biorącą udział w postępowaniu i należy ją umieścić w wykazie uczestników postępowania po stronie zamawiającego.

Od dnia 6 grudnia 2001 r. obowiązuje nowe rozporządzenie w sprawie dokumentów, jakich zamawiający może żądać od dostawcy lub wykonawcy w celu potwierdzenia spełniania warunków uprawniających do udziału w postępowaniu o zamówienie publiczne23.
Brak lub wadliwy opis sposobu dokonywania oceny spełnienia warunków wymaganych od dostawców lub wykonawców może być przyczyną skutecznych protestów.
Jeżeli żądamy określonego dokumentu, to musimy dokładnie opisać, jak będziemy go oceniać, czy spełnia nasze oczekiwania. Zgodnie z zapisem art. 44 ust. 1 w toku dokonywania oceny złożonych ofert zamawiający może żądać udzielenia przez dostawców wyjaśnień dotyczących treści złożonych przez nich ofert.
Nie może jednak rozszerzać żądań o dostarczenie dalszych dokumentów nie ujętych w specyfikacji.


8) opis sposobu obliczenia ceny oferty

Błąd w obliczeniu ceny oferty odrzuca ofertę (art. 27a ust. 1 pkt 5). Błąd w obliczeniu ceny nie jest oczywistą omyłką w rozumieniu art. 44 ust. 3, a może być - po poprawieniu ceny po otwarcia ofert - potraktowany jako prowadzenie negocjacji między zamawiającym a oferentem dotyczące ceny, tj. naruszenie art. 44 ust. 2.

9) w przetargach o charakterze międzynarodowym informacje dotyczące walut obcych, w jakich mogą być prowadzone rozliczenia między zamawiającym a dostawcą lub wykonawcą

Cena oferty może być wyrażona w walucie obcej, jednak zobowiązania pieniężne na obszarze Polski mogą być wyrażane tylko w walucie polskiej, należy więc do zawarcia umowy przeliczyć cenę podaną w walucie obcej na walutę polską.
art. 358. § 1 k.c. Z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, zobowiązania pieniężne na obszarze Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej mogą być wyrażone tylko w pieniądzu polskim.

Jeśli przewiduje się możliwość udziału w postępowaniu podmiotów zainteresowanych wyrażeniem ceny oferty w walucie obcej, należy określić sposób obliczania ceny takiej oferty, wskazując według jakiego kursu i z jakiej daty będzie następowało przeliczenie.
Umowa określając kwotę w walucie obcej, jako sprzeczna z art. 358 §1 k. c. jest nieważna, a więc nie może wywoływać skutku prawnego.


10) wszelkie wymagania, a w szczególności kwotę dotyczącą wadium oraz zabezpieczenia należytego wykonania umowy

Wadium (art. 41 ust. 1) powinno mieścić się w granicach 0,5-3% wartości zamówienia, natomiast wysokość zabezpieczenia (art. 75 ust. 4) nie może przekraczać 10% ceny ofertowej.
Jeżeli wartość robót budowlanych lub usług będących przedmiotem zamówienia publicznego przekracza równowartość w złotych kwoty 30 000 euro, to zamawiający żąda od wykonawcy zabezpieczenia należytego wykonania umowy w wysokości od 3 do 5% ceny ofertowej, jeżeli przedmiotem zamówienia są usługi, a w przypadku robót budowlanych - w wysokości od 3 do 5% ceny ofertowej, jeżeli przedmiotem zamówienia są roboty budowlane o wartości przekraczającej równowartość w złotych kwoty 130 000 euro lub w wysokości od 5 do 10% ceny ofertowej, jeżeli przedmiotem zamówienia są roboty budowlane o wartości nieprzekraczającej równowartość w złotych kwoty 130 000 euro. W przypadku dostaw ustawa o zamówieniach publicznych nie jest podstawą do stosowania zabezpieczenia należytego wykonania umowy.


11) wskazania miejsca i terminu składania ofert

Ofertę złożoną po terminie zwraca się bez otwierania po upływie terminu przewidzianego na wniesienie protestu (art. 38 ust. 1).

12) opis sposobu udzielania wyjaśnień dotyczących specyfikacji istotnych warunków zamówienia publicznego oraz oświadczenie, czy zamierza się zwołać zebranie dostawców i wykonawców

Dostawca lub wykonawca może wystąpić o wyjaśnienie nie później niż 6 dni przed terminem otwarcia ofert (art. 36 ust. 1) i nie należy pod żadnym pretekstem udzielać wyjaśnień oferentom, którzy nie dotrzymają tego terminu, chyba że chcemy przesunąć termin do składania ofert. Oświadczenie o zamiarze zwołania, lub nie, zebrania dostawców i wykonawców jest konieczne.

13) termin, do którego dostawca lub wykonawca będzie związany złożoną ofertą

Składający ofertę pozostaje nią związany przez czas określony w specyfikacji istotnych warunków zamówienia, jednak nie dłużej niż 45 dni. Bieg terminu rozpoczyna się wraz z upływem terminu składania ofert (art. 40 ust. 1). W uzasadnionych przypadkach, przed upływem terminu związania złożoną ofertą, zamawiający może tylko jeden raz zwrócić się do dostawców lub wykonawców o przedłużenie tego terminu o kolejne 45 dni (art. 40 ust. 2).

14) wskazanie miejsca i terminu otwarcia ofert

Oferty otwiera się w miejscu i terminie określonym w ogłoszeniu o przetargu. Otwarcie ofert jest jawne. Po nowelizacji ustawy, termin złożenia ofert jest terminem ich otwarcia.
Z praktycznego punktu widzenia wskazane jest, aby od złożenia do otwarcia ofert nie zmuszać oferentów do ponad godzinnego oczekiwania.
Może to powodować bałagan. Organizacyjnie, czas około 30 minut jest wystarczający dla oznakowania ofert i przeniesienia ich w miejsce, gdzie będą otwierane.


15) informacje o trybie otwarcia i oceny ofert

Po otwarciu ofert podaje się imię i nazwisko, nazwę (firmę) oraz adres (siedzibę) wykonawcy, którego oferta jest otwierania, a także informacje dotyczące ceny oferty, terminu wykonania zamówienia publicznego, okresu gwarancji, warunków płatności zawartych w ofercie. Informacje te odnotowywane są w protokole postępowania (art. 43 ust. 3).
Jeżeli nie wymagaliśmy, aby w ofertach zawarte były informacje, np. dotyczące warunków płatności, to po stwierdzeniu braku takiej informacji w ofercie należy do protokołu wpisać np. zdanie: nie dotyczy.


16) nazwiska, stanowiska służbowe oraz sposób porozumiewania się z pracownikami zamawiającego, uprawnionymi do bezpośredniego kontaktowania się z dostawcami i wykonawcami

Pracownicy zamawiającego, uprawnieni do bezpośredniego kontaktowania się z oferentami, powinni być poinstruowani, że jedynymi informacjami, jakie mogą przekazywać oferentom, są informacje z ogłoszenia o postępowaniu oraz wynikające z zapisów ustawy, tj.:
art. 21 ust. 1 - [...] Wszelkie oświadczenia i zawiadomienia składane przez zamawiających i dostawców lub wykonawców wymagają formy pisemnej [...].
art. 21 ust. 2 - [...] Treść przekazanej informacji musi zostać niezwłocznie potwierdzona na piśmie [...].
art. 21 ust. 3 - [...] Oświadczenia lub zawiadomienia przekazane za pomocą teleksu, poczty elektronicznej lub telefaksu uważa się za złożone w terminie, jeżeli ich treść dotarła do adresata przed upływem terminu i została niezwłocznie potwierdzona na piśmie przez przekazującego [...].
art. 25 ust. 2 - [...] Wszelkie oświadczenia i zaświadczenia składane w trakcie postępowania są jawne [...].
art. 36 ust. 1 - [...] Dostawca, wykonawca lub organizacje, o których mowa w art. 79b, mogą zwrócić się do zamawiającego o wyjaśnienie specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Zamawiający zobowiązany jest niezwłocznie udzielić wyjaśnień chyba, że prośba o wyjaśnienie specyfikacji wpłynęła do zamawiającego na mniej niż 6 dni przed terminem otwarcia ofert [...].


17) istotne dla zamawiającego postanowienia, które zostaną wprowadzone do treści zawieranej umowy oraz wysokość kar umownych z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania umowy,

18) wszelkie przyszłe zobowiązania dostawcy lub wykonawcy związane z umową w sprawie zamówienia publicznego,

19) informację o wszelkich formalnościach, jakie powinny zostać spełnione po zakończeniu przetargu w celu zawarcia umowy,

20) ogólne warunki umowy, wzór umowy albo regulamin, jeżeli zamawiający wymaga od oferenta, by zawarł z nim umowę na takich warunkach,

21) pouczenie o środkach odwoławczych przysługujących dostawcy lub wykonawcy w toku postępowania o udzielenie zamówienia

Środkami odwoławczymi są protest i skarga. Pouczenie powinno zawierać informację, kto może wnieść protest, co nie podlega postępowaniu odwoławczemu, termin wniesienia protestu i odwołania, zachowanie się oferenta w przypadku otrzymania informacji o wniesionym proteście oraz wszystkie pozostałe informacje zawarte w rozdziale 8 ustawy

oraz dla uniknięcia późniejszych nieporozumień wskazane jest dodanie do SIWZ:

22) zastrzeżenie dostawcy lub wykonawcy, które informacje zawarte w ofercie stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji i nie mogą być udostępnione innym uczestnikom postępowania (art. 25 ust. 2).
Od 10 stycznia 2002 r. zamawiający ma prawo do żądania w specyfikacji istotnych warunków zamówienia wskazania tej części zamówienia, której wykonanie zamierza wykonawca lub dostawca powierzyć osobie trzeciej (art. 35 ust. 1a).
-----------------------------
22 § 1 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 23 marca 1998 r. w sprawie szczegółowego zakresu i trybu przekazywania informacji cenowych z postępowania o zamówienie publiczne na roboty budowlane oraz kopii oferty najkorzystniejszej. (Dz. U. nr 43 z 1998 r., poz. 260).
23 Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13 listopada 2001 roku Dz. U. z 2001 r. nr 133, poz. 1484.

Poprzednia strona

Następna strona

Rozpocznij dyskusję na forum

Powrót na stronę główną