Przetargi.pl
Zamówienia publiczne w praktyce - strona nr 15

Wydawnictwo SYGMA, Wrocław 2003 - ISBN 83-85673-05-9 - Zamówienia publiczne w praktyce - strona nr 15

Spis treści

Kwotowe progi ustawy

Rada Ministrów może, w drodze rozporządzenia, do dnia 30 września określić obowiązującą od dnia 1 stycznia roku następnego wysokość kwot, z którymi ustawa wiąże stosowanie odpowiednich przepisów (art. 15 ust. 3).

do 3000 euro
art. 6 ust. 1 pkt 7Nie stosuje się przepisów ustawy.
do 30 000 euro
art. 15 ust. 119Nie jest obowiązkowy tryb przetargu nieograniczonego. Nie stosuje się przepisów ustawy dotyczącej publikacji ogłoszeń w "Biuletynie Zamówień Publicznych", protokołu postępowania, specyfikacji istotnych warunków zamówienia, terminów, wadium, protestów i odwołań.
art. 18 ust. 2Zamawiający może ograniczyć udział w postępowaniu o udzielenie zamówienia wyłącznie do dostawców lub wykonawców krajowych oraz zagranicznych mających oddział lub przedstawicielstwo w Polsce.
art. 20a ust. 1Zamawiający może powołać komisję przetargową.
art. 22 ust. 3Zamawiający może żądać od dostawców lub wykonawców potwierdzenia spełniania warunków, że:
1) jest uprawniony do występowania w obrocie prawnym, zgodnie z wymaganiami ustawowymi,
2) posiada uprawnienia niezbędne do wykonania określonych prac lub czynności, jeżeli ustawy nakładają obowiązek posiadania takich uprawnień,
3) dysponuje niezbędną wiedzą i doświadczeniem, a także potencjałem ekonomicznym i technicznym, oraz pracownikami zdolnymi do wykonywania danego zamówienia,
4) znajduje się w sytuacji finansowej zapewniającej wykonanie zamówienia,
5) nie podlega wykluczeniu z postępowania na podstawie art. 19.
art. 29 ust. 2Ogłoszenie o przetargu nieograniczonym, ograniczonym (art. 52g) lub dwustopniowym (art. 55) zamieszczane jest w siedzibie zamawiającego, w miejscu publicznie dostępnym oraz na stronie internetowej, co najmniej na 7 dni przed terminem składania ofert.
art. 41 ust. 3Zamawiający może żądać od dostawcy lub wykonawcy wniesienia wadium.
Kwotę wadium w wysokości od 0,5% do 3% wartości zamówienia określa zamawiający.
powyżej 20 000 euro
art. 71 ust. 1aZastosowanie trybu zamówienia z wolnej ręki wymaga zatwierdzenia przez Prezesa Urzędu.
powyżej 25 000 euro
art. 13a ust. 3Udzielenie zamówienia publicznego na twórcze prace projektowe poprzedza się konkursem.
powyżej 30 000 euro
art. 14a ust. 1Ogłoszenie o zamówieniach publicznych ogłasza się w "Biuletynie Zamówień Publicznych" wydawanym przez Prezesa Urzędu.
art. 20a ust. 1Zamawiający jest zobowiązany powołać komisję przetargową.
art. 22 ust. 4Zamawiający żąda potwierdzenia, że dostawca lub wykonawca:
1) jest uprawniony do występowania w obrocie prawnym, zgodnie z wymaganiami ustawowymi,
2) posiada uprawnienia niezbędne do wykonania określonych prac lub czynności, jeżeli ustawy nakładają obowiązek posiadania takich uprawnień,
3) dysponuje niezbędną wiedzą i doświadczeniem, a także potencjałem ekonomicznym i technicznym, oraz pracownikami zdolnymi do wykonywania danego zamówienia,
4) znajduje się w sytuacji finansowej zapewniającej wykonanie zamówienia,
5) nie podlega wykluczeniu z postępowania na podstawie art. 19.
art. 22 ust. 5Zamawiający wzywa dostawców lub wykonawców do złożenia oświadczenia, czy pozostają w stosunku zależności lub dominacji w rozumieniu ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi z innymi uczestnikami postępowania lub zamawiającym albo osobami po stronie zamawiającego biorącymi udział w postępowaniu.
art. 29 ust. 1-3
art. 52g
art. 55
Zamawiający obowiązany jest zamieścić ogłoszenie o przetargu nieograniczonym ograniczonym i dwustopniowym za pośrednictwem Prezesa Urzędu w "Biuletynie Zamówień Publicznych". Od dnia publikacji ogłoszenia w "Biuletynie Zamówień Publicznych" zamawiający zaprasza do udziału w przetargu nieograniczonym ograniczonym i dwustopniowym zamieszczając ogłoszenie w miejscu publicznie dostępnym w swojej siedzibie oraz (po 10 października 2002 r.) na stronie internetowej.
art. 41 ust. 1Dostawca lub wykonawca jest zobowiązany wnieść wadium. Kwotę wadium w wysokości od 0,5% do 3% wartości zamówienia określa zamawiający.
art. 69 ust. 4Przy zapytaniu o cenę zamawiający zawiadamia niezwłocznie o wyborze oferty pozostałych oferentów, wskazując nazwę i siedzibę tego, którego ofertę wybrano, oraz cenę.
do 130 000 euro
art. 38 ust. 3 pkt 2Zamawiający może w przypadku usług lub dostaw wyznaczyć termin składania ofert krótszy niż 6 tygodni, jednakże nie krótszy niż 3 tygodnie, jeżeli zachodzi co najmniej jedna z następujących okoliczności:
a) wyznaczenie terminu 6 tygodni uniemożliwiłoby wykonanie zamówienia w danym roku budżetowym lub mogłoby spowodować powstanie szkody w znacznych rozmiarach,
b) uprzednio przeprowadzone postępowanie przetargowe w tej samej sprawie nie doprowadziło do zawarcia umowy,
c) przedmiotem zamówienia publicznego są powszechnie dostępne dostawy, usługi lub roboty budowlane o ustalonych standardach.
art. 68 ust. 1Gdy przedmiotem zamówienia są dostawy rzeczy lub usługi powszechnie dostępne o ustalonych standardach jakościowych, to może być stosowane zapytanie o cenę.
do 200 000 euro
art. 6 ust. 1 pkt 8Ustawy nie stosuje się do udzielania zamówień o wartości od ponad 3000 euro do 200 000 euro przez placówkę zagraniczną Rzeczypospolitej Polskiej na towary i usługi wykonywane poza granicami kraju, określonych w przepisach o służbie zagranicznej (komentarz na końcu tabeli)
powyżej 200 000 euro
art. 14 ust. 3Zastosowanie trybu innego niż przetarg nieograniczony wymaga zatwierdzenia przez Prezesa Urzędu. Zatwierdzenie trybu następuje w formie decyzji administracyjnej.
powyżej 400 000 euro dla dostaw i usług lub powyżej 5 000 000 euro dla robót budowlanych
art. 4a ust. 3 pkt. 1Do stosowania ustawy są obowiązane podmioty, jeżeli udzielane przez nie zamówienie jest bezpośrednio związane z prowadzonym przez te podmioty co najmniej jednym z następujących rodzajów działalności:
1) poszukiwaniem, rozpoznawaniem miejsc występowania lub wydobywaniem gazu ziemnego, ropy naftowej oraz jej naturalnych pochodnych, węgla brunatnego, węgla kamiennego i innych paliw stałych,
2) zarządzaniem lotniskami, portami morskimi lub śródlądowymi oraz udostępnianiem ich przewoźnikom powietrznym, morskim i śródlądowym,
3) tworzeniem stałych sieci przeznaczonych do świadczenia publicznych usług związanych z produkcją, transportem lub dystrybucją wody pitnej, energii elektrycznej, gazu lub energii cieplnej lub dostarczaniem wody pitnej, energii elektrycznej, gazu albo energii cieplnej do takich sieci lub kierowaniem takimi sieciami,
4) obsługą sieci świadczących publiczne usługi w zakresie transportu kolejowego, tramwajowego, trolejbusowego lub kolei linowej,
5) obsługą sieci świadczących publiczne usługi w zakresie transportu autobusowego.
powyżej 500 000 euro
art. 14cZamawiający jest obowiązany niezwłocznie po sporządzeniu planu finansowego - jeżeli jest jednostką sektora finansów publicznych - albo do dnia 31 marca roku kalendarzowego - jeżeli jest inną jednostką obowiązaną do stosowania przepisów ustawy - przekazać do publikacji w "Biuletynie Zamówień Publicznych" ogłoszenie o planowanych w danym roku kalendarzowym zamówieniach publicznych.
powyżej 600 000 euro dla usług i dostaw lub powyżej 5 000 000 euro dla robót budowlanych
art. 4a ust. 3 pkt. 2Do stosowania ustawy są obowiązane podmioty, jeżeli udzielane przez nie zamówienie jest bezpośrednio związane z prowadzonym przez te podmioty udostępnianiem lub obsługą publicznej sieci telekomunikacyjnej, albo świadczeniem jednej lub większej liczby usług telekomunikacyjnych za pomocą takiej sieci.
do 5 000 000 euro
art. 38 ust. 3 pkt 2Zamawiający może - w przypadku robót budowlanych - wyznaczyć termin składania ofert krótszy niż 6 tygodni, jednakże nie krótszy niż 3 tygodnie, jeżeli zachodzi co najmniej jedna z następujących okoliczności:
1. wyznaczenie terminu 6 tygodni uniemożliwiłoby wykonanie zamówienia w danym roku budżetowym,
2. wyznaczenie terminu 6 tygodni mogłoby spowodować powstanie szkody w znacznych rozmiarach,
3. uprzednio przeprowadzone postępowanie przetargowe w tej samej sprawie nie doprowadziło do zawarcia umowy,
4. przedmiotem zamówienia publicznego są powszechnie dostępne dostawy, usługi lub roboty budowlane o ustalonych standardach.



W obowiązującym od 10 maja 2002 r. art. 6 ust 1 pkt 8 ustawy określono, że ustawy nie stosuje się do: udzielania zamówień o wartości od ponad 3000 do 200 000 euro przez placówkę zagraniczną Rzeczypospolitej Polskiej na towary i usługi wykonywane poza granicami kraju, określonych w przepisach o służbie zagranicznej.
Zapis ten jest ciekawy dla rozważań o kondycji naszego prawodawstwa. Przepis wprowadzający powyższą zmianę do ustawy o zamówieniach publicznych - zapisany w ustawie z dnia 27.07.2001 r. o służbie zagranicznej (Dz. U. z 2001 r. nr 128, poz. 1403) w art. 47 ust. 2 - brzmi:

art. 47. W ustawie z dnia 10 czerwca 1994 r. o zamówieniach publicznych [...]
w art. 6 w ust. 1:
1) w pkt. 7 na końcu kropkę zastępuje się przecinkiem;
2) dodaje się pkt 8 w brzmieniu:
"8) udzielania zamówień o wartości od ponad 3000 euro do 200 000 euro przez placówkę zagraniczną Rzeczypospolitej Polskiej na towary i usługi wykonywane poza granicami kraju, określonych w przepisach o służbie zagranicznej".


Proszę zauważyć, że ustawa o zamówieniach publicznych definiuje dostawy, usługi i roboty budowlane. Definicja "towaru" znajduje się w ustawie o rachunkowości - i nie jest to usługa oraz robota budowlana - czyli, w rozumieniu ustawy o zamówieniach publicznych, jest to dostawa.
Można więc rozumieć, że ustawa o zamówieniach publicznych nie ma zastosowania tylko do usług o wartości od 3000 do 200 000 euro wykonywanych poza granicami kraju, a udzielanych przez placówkę zagraniczną Rzeczypospolitej Polskiej. W przypadku robót budowlanych i dostawy o wartości od 3000 do 200 000 euro wykonywanych poza granicami kraju, a udzielanych przez placówkę zagraniczną Rzeczypospolitej Polskiej, ustawę o zamówieniach publicznych stosuje się.
Inny problem, to zapis art. 43 ust. 1 ustawy o służbie zagranicznej, w którym określa się, że:

art. 43 ust. 1. Zamówienia publiczne, o wartości od ponad 3000 do 200 000 euro składane przez placówkę zagraniczną na roboty budowlane, dostawy lub usługi wykonywane poza granicami kraju, wymagają uprzedniej zgody dyrektora generalnego służby zagranicznej, która określa również zakres uprawnień kierującego placówką zagraniczną przy udzielaniu zamówienia.

Reasumując dochodzimy do wniosku, że przy zamówieniach publicznych na towary i usługi dokonywanych przez placówkę zagraniczną Rzeczypospolitej Polskiej wykonywanych poza granicami kraju o wartości od kwoty ponad 3000 do kwoty 200 000 euro ustawy o zamówieniach publicznych nie stosuje się.
Należy jednak uprzednio uzyskać zgodę dyrektora generalnego służby zagranicznej. Natomiast na roboty budowlane i dostawy, ustawę o zamówieniach publicznych stosujemy oraz dodatkowo jesteśmy zobligowani do uzyskania uprzedniej zgody dyrektora generalnego służby zagranicznej na ten rodzaj zamówienia publicznego. Są to oczywiście akademickie rozważania.
Zastanawia jednak możliwość takiej interpretacji.
Nie jest to obowiązek zamawiającego, jednak należy zauważyć pewien ustawowy obowiązek nałożony na Prezesa UZP w sprawie zamówień powyżej 500 000 euro.
Do zakresu działania Prezesa UZP należy publikowanie w "Biuletynie Zamówień Publicznych", na podstawie otrzymanych ogłoszeń, informacji zbiorczych o dostawcach lub wykonawcach, którym w poprzednim roku udzielone zostało zamówienie publiczne o wartości zamówienia przekraczającej wyrażoną w złotych równowartość kwoty 500 000 euro (art. 9. ust. 1 pkt 11).
--------------------
19 Należy zwrócić uwagę, że zgodnie z art. 15 ust. 1 nie jest obowiązkowy tryb przetargu nieograniczonego i nie stosuje się przepisów ustawy dotyczącej publikacji ogłoszeń w "Biuletynie Zamówień Publicznych" protokołu postępowania, specyfikacji istotnych warunków zamówienia, terminów, wadium, protestów i odwołań w postępowaniu o zamówienie publiczne, którego wartość nie przekracza równowartości kwoty 30 000 euro, lub w którego finansowaniu udział środków publicznych nie przekracza równowartości 30 000 euro. Zapisem tym ustawodawca praktycznie wyłączył konieczność stosowania zasadniczych rygorów ustawy przez podmioty nie posiadające środków publicznych (np. przedsiębiorstwa wodociągowe, kanalizacyjne lub energetyki cieplnej) i to bez względu na wartość zamówienia. Oczywiście jest to tylko interpretacja. Jednak praktyka pokazuje, że istnieją przedsiębiorstwa, które z niej korzystają.

Poprzednia strona

Następna strona

Rozpocznij dyskusję na forum

Powrót na stronę główną