Przetargi.pl
Zamówienia publiczne w praktyce - strona nr 29

Wydawnictwo SYGMA, Wrocław 2003 - ISBN 83-85673-05-9 - Zamówienia publiczne w praktyce - strona nr 29

Spis treści

Otwarcie ofert

Otwarcie ofert następuje po upływie terminu do składania ofert, przy czym dzień, w którym upływa termin składania ofert, jest dniem ich otwarcia (art. 43, ust. 1a). Dotychczasowy zapis mówiący o możliwej obecności oferenta podczas otwarcia ofert jest zastąpiony jednoznacznym zapisem, że otwarcie ofert jest jawne (art. 43, ust. 2).
Otwarcia ofert dokonuje komisja przetargowa, jednak ilu jej członków powinno uczestniczyć przy tej czynności zależy wyłącznie od wewnętrznych rozwiązań zamawiającego. Z praktycznego punktu widzenia oraz sprawności działania komisji wydaje się, że podczas otwarcia ofert powinno uczestniczyć przynajmniej dwóch jej członków.
Ustawowy zakres informacji podawanej po otwarciu oferty (art. 43 ust. 1), to:
a) imię i nazwisko, nazwę (firmę),
b) adres (siedzibę) wykonawcy, którego oferta jest otwierania,
c) cena oferty,
d) termin wykonania zamówienia publicznego,
e) okres gwarancji,
f) warunki płatności.
Podczas otwarcia ofert proponuje się - jako wzór - wykorzystać własny druk, ujednolicony dla wszystkich postępowań, na bazie druków ZP-41 i ZP-42.
Próby składania ustnych oświadczeń lub zaświadczeń podczas otwarcia ofert należy uznać za niedopuszczalne. Wszelkie oświadczenia i zawiadomienia składane przez zamawiających i dostawców lub wykonawców wymagają formy pisemnej (art. 21, ust. 1).
W przypadkach, gdy któryś z uczestników jawnego otwarcia zechce coś dodać, to należy zażądać niezwłocznego potwierdzenia tego faktu na piśmie (art. 21, ust.2) i skierować pismo składającego do właściwych w strukturze organizacyjnej zamawiającego służb. Przyjmowanie, przez członków komisji, korespondencji podczas otwierania ofert należy przyjąć za niedopuszczalne. Ustawa wymienia jednoznacznie, jakie czynności wykonuje się podczas otwarcia ofert.
Natomiast przyjmowanie korespondencji, potwierdzanie tego faktu oraz nadawanie otrzymanej korespondencji odpowiedniej procedury nie jest czynnością przewidzianą ustawą.
Ponadto ustawa nie określa obowiązku niezwłocznego podjęcia stanowiska, czy też w ogóle o obowiązku podejmowania jakiegokolwiek stanowiska komisji przetargowej względem oświadczeń składanych podczas otwarcia ofert. Nie ma także ustawowego obowiązku osobnego informowania zgłaszającego oświadczenie podczas otwarcia ofert o stanowisku komisji przetargowej. Należy zaznaczyć, że protokół jest jawny, a wszelkie oświadczenia (nie tylko te składane podczas otwarcia ofert) składane przez zamawiającego oraz dostawców lub wykonawców stanowią załącznik do protokołu.
Po otwarciu ofert zamawiający może żądać na podstawie art. 44 udzielenia przez dostawców i wykonawców wyjaśnień dotyczących treści złożonych przez nich ofert.
Wszelkie oświadczenia oferentów, nie będące wyjaśnieniami składanymi w trybie art. 44 oraz nie będące protestami, należy dołączyć do protokołu postępowania (dokumentacji podstawowych czynności) pozostawiając je bez biegu.
Badając oferty, zamawiający ma prawo poprawić oczywiste omyłki w tekście oferty, niezwłocznie zawiadamiając o tym oferenta (art. 44, ust. 3).
Fakt taki proponuje się odnotować na wzorze druku ZP-43 - "Stwierdzone w ofertach oczywiste omyłki". Zaleca się w kolumnie 3 wzoru druku ZP-43 uzyskać podpis dostawcy lub wykonawcy potwierdzający lub odrzucający sprostowanie.
Oczywistą omyłką nie jest błąd w obliczeniu ceny. Zamawiający zobowiązany jest odrzucić ofertę, jeżeli oferta zawiera błędy w obliczeniu ceny (art. 27a. ust. 1 pkt 5). O odrzuceniu oferty zamawiający niezwłocznie informuje dostawcę lub wykonawcę, którego ofertę odrzucił. Informacja ta powinna zawierać uzasadnienie faktyczne i prawne.
Przy zamówieniach powyżej 30 000 euro otwarcie ofert kończy się ostatecznym sporządzeniem listy uczestników postępowania i wezwaniem dostawców lub wykonawców uczestniczących w postępowaniu do złożenia oświadczenia, czy pozostają w stosunku zależności lub dominacji w rozumieniu ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi - z innymi uczestnikami postępowania lub zamawiającym albo osobami po stronie zamawiającego, biorącymi udział w postępowaniu (art. 22, ust. 5). Termin złożenia oświadczenia wyznacza zamawiający w wezwaniu.
Bez względu na wartość zamówienia, zgodnie z zapisami art. 20, ust. 1 w postępowaniu nie mogą występować w imieniu zamawiających ani też wykonywać czynności związanych z postępowaniem o zamówienie publiczne, a także być biegłymi osoby, które:

1) pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli z oferentem, jego zastępcą prawnym lub członkami władz osób prawnych ubiegających się o udzielenie zamówienia,

2) przed upływem trzech lat od daty wszczęcia postępowania pozostawały w stosunku pracy lub zlecenia z oferentem albo były członkami władz osób prawnych ubiegających się o udzielenie zamówienia,

3) pozostają z dostawcą lub wykonawcą w takim stosunku prawnym lub faktycznym, że może to budzić uzasadnione wątpliwości co do ich bezstronności.

Osoby występujące w imieniu zamawiającego, a będące członkami komisji przetargowej, składają stosowne oświadczenia, na które można wykorzystać, praktycznie bez żadnych zmian, znormalizowany druk ZP-21 - "Oświadczenie członka komisji przetargowej".
Pozostałe osoby występujące w imieniu zamawiającego mogą złożyć podpis na identycznym druku - jeżeli chodzi o treść - jednak z nagłówkiem "Oświadczenie Osoby występujące w imieniu zamawiającego". W przypadku zaistnienia okoliczności wymienionych w oświadczeniu należy wyłączyć daną osobę z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego (art. 20, ust. 3).

Poprzednia strona

Następna strona

Rozpocznij dyskusję na forum

Powrót na stronę główną