Przetargi.pl
Zamówienia publiczne w praktyce - strona nr 19

Wydawnictwo SYGMA, Wrocław 2003 - ISBN 83-85673-05-9 - Zamówienia publiczne w praktyce - strona nr 19

Spis treści

Przetarg dwustopniowy

Wykazanie, że nastąpiła sytuacja umożliwiająca zastosowanie trybu przetargu dwustopniowego, należy do zamawiającego. W przypadku gdy wartość przedmiotu zamówienia przekracza 200 000 euro, zastosowanie trybu przetargu dwustopniowego wymaga zgody Prezesa UZP.
W obowiązującym do 26 października 2001 r. stanie prawnym przetarg dwustopniowy stosowany był obligatoryjne, gdy spełnione były warunki wyszczególnione w art. 54. Od 26 października 2001 r. wyrazy "stosuje się" zastąpiono wyrazami "może być stosowany", przez co tryb ten jest fakultatywny, a decyzja o jego stosowaniu należy do zamawiającego.
Tryb ten może być stosowany do dostaw, usług i robót budowlanych, jeżeli w uprzednio prowadzonym postępowaniu w trybie przetargu nieograniczonego lub ograniczonego nie zostały złożone żadne oferty lub wszystkie oferty zostały odrzucone, a pierwotne warunki zamówienia nie zostały w istotny sposób zmienione.
Natomiast samodzielnie, tzn. bez wcześniejszych trybów przetargowych, może być stosowany do usług i robót budowlanych, a do dostaw wyłącznie w celach badawczych, doświadczalnych lub rozwojowych, lecz nie w celu zapewnienia zysku lub pokrycia poniesionych kosztów badań lub rozwoju.
Przesłanki umożliwiające zastosowanie trybu przetargu dwustopniowego:
1) w uprzednio prowadzonym postępowaniu w trybie przetargu nieograniczonego lub ograniczonego nie zostały złożone żadne oferty lub wszystkie oferty zostały odrzucone, a pierwotne warunki zamówienia nie zostaną w istotny sposób zmienione [...]

Przyczyną niewpłynięcia lub odrzucenia wszystkich ofert może być nieprecyzyjne określenie przedmiotu zamówienia, uniemożliwiające oferentom sporządzenie ofert zgodnych z oczekiwaniami zamawiającego. Z kolei za istotne zmiany warunków zamówienia publicznego uważa się m.in. zmianę warunków finansowania, warunków i terminu wykonania, technologii wykonania (parametrów technicznych, ilości użytych surowców i materiałów itp.).

2) nie można z góry określić szczegółowych cech zamawianych usług w taki sposób, aby umożliwić wybór najkorzystniejszej oferty [...],
3) przedmiotem zamówienia publicznego są dostawy lub roboty budowlane prowadzone wyłącznie w celach badawczych, doświadczalnych lub rozwojowych, a nie w celu zapewnienia zysku lub pokrycia poniesionych kosztów badań lub rozwoju [...],
4) przedmiotem zamówienia jest zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych[...]

Przesłanka ta obowiązuje do dnia uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwaw Unii Europejskiej, a po tym terminie zostaje skreślona.

5) w wyjątkowych sytuacjach, jeżeli ze względu na charakter usług lub robót budowlanych lub związanych z nimi ryzyka, nie ma możliwości dokonania wcześniejszej ich wyceny [...]

Jako ciekawostkę można dodać, że w ustawie brakuje definicji "wyceny". Można więc zaproponować przyjęcie zapisu - poprawiającego nieczytelności ustawy - że "nie ma możliwości wcześniejszego określenia wartości zamówienia dla tych usług lub robót budowlanych", gdzie definicja "wartości zamówienia" określona jest w art. 2 ust. 1 pkt 9 ustawy o zamówieniach publicznych.

Tryb przetargu dwustopniowego wymaga przygotowania pełnej specyfikacji istotnych warunków zamówienia (art. 35 ust. 1 w związku z art. 55). Jednak w przypadku robót budowlanych zamawiający nie musi posiadać dokumentacji projektowej oraz kosztorysu inwestorskiego.
Przetarg dwustopniowy składa się z dwóch etapów.

Pierwszy etap:
Pierwszy etap rozpoczyna się od ogłoszenia o przetargu zamieszczonego zgodnie z zapisami art. 29 ustawy. Przygotowane przez komisję ogłoszenie zawiera (art. 56 ust. 1):
1) nazwę i adres zamawiającego,
2) opis przedmiotu zamówienia, w tym wymaganych parametrów technicznych i innych, a w przypadku robót budowlanych - ich rodzaj i lokalizację,
3) opis kryteriów, którymi zamawiający będzie się kierował przy wyborze oferty, wraz z podaniem znaczenia tych kryteriów,4) termin i miejsce złożenia oferty wstępnej.
Termin złożenia oferty wstępnej nie może być krótszy niż 6 tygodni od daty publikacji ogłoszenia.
Ze względu na szczególną pilność w realizacji zamówienia, jeżeli niemożliwe jest wyznaczenie terminu 6 tygodni, komisja przetargowa, po uzyskaniu zgody kierownika jednostki lub samodzielnie, jeżeli posiada takie kompetencje, może skrócić termin składania ofert wstępnych, jednak nie mniej niż do 2 tygodni (art. 57 ust. 2). Wskazana szczególna pilność realizacji zamówienia musi wynikać z obiektywnych okoliczności i udowodnienie tego ciąży na zamawiającym.
Dostawcy lub wykonawcy mogą w terminie do 6 dni przed terminem do składania i otwarcia ofert wstępnych składać zapytania do specyfikacji.
Każdy oferent może złożyć tylko jedną ofertę wstępną. Oferty wstępne nie zawierają ceny (art. 53). Zamawiający może żądać od dostawców i wykonawców przedstawienia w ofercie parametrów przedmiotu zamówienia, co ma na celu określenie zakresu i dokładnego kształtu technicznego i organizacyjnego danego zamówienia oraz umożliwia zamawiającemu dokładne rozeznanie się w dostępnych na rynku technologiach i produktach.
Zamawiający - po analizie i ocenie treści ofert wstępnych - może:
1) przejść bezpośrednio do drugiego etapu (wystosowanie zaproszeń do składania ofert ostatecznych), jeżeli na podstawie ofert wstępnych uzna, że możliwe już jest odpowiednie i jednoznaczne sprecyzowanie przedmiotu zamówienia w specyfikacji istotnych warunków zamówienia,
2) przystąpić (bez limitu czasu i zakresu) do negocjacji z oferentami.
Negocjacje nie powinny dotyczyć ceny (art. 44 w zw. z art. 61 mówi o niemożliwości zmiany ceny, jednak oferta wstępna z zapisów samej ustawy nie może zawierać ceny, która podawana jest dopiero w ofercie ostatecznej).
Zamawiający (członkowie komisji przetargowej) zachowuje w tajemnicy treść prowadzonych negocjacji (art. 58).

Podsumowując pierwszy etap, należy stwierdzić, że zamawiający nie ma obowiązku przeprowadzania negocjacji z oferentami. Przystępując do negocjacji z oferentami samodzielnie podejmuje decyzje, z którymi oferentami i w jakim zakresie oferty wstępnej je przeprowadzić. Prowadząc negocjacje z danym oferentem nie jest zobowiązany do zaproszenia go do złożenia oferty ostatecznej.
Natomiast oferent nie jest związany ofertą wstępną, nie ma obowiązku uczestniczenia w negocjacjach, po uprzednim zaproszeniu, nie ma obowiązku składania ofert ostatecznych.

Drugi etap - wybór dostawcy lub wykonawcy:
Po analizie ofert wstępnych można dokonać zmian w specyfikacji istotnych warunków zamówienia wyłącznie w zakresie wymagań technicznych i jakościowych, a także zmienić kryteria oceny ofert. O zmianach tych zamawiający informuje w zaproszeniu do składania ofert ostatecznych (art. 60).
Można na tym etapie wykorzystać druk według wzoru ZP-31. Wystosowanie zaproszeń do składania ofert ostatecznych rozpoczyna formalnie drugi etap postępowania, który jest przetargiem ograniczonym do wybranych oferentów.
Do drugiego etapu należy zakwalifikować wszystkich, którzy choćby w minimalnym stopniu spełniają warunki określone w specyfikacji wstępnej.
Termin złożenia ofert ostatecznych nie może być krótszy niż 6 tygodni (art. 38 ust. 2 pkt 1 w związku z art. 55) z zastrzeżeniem, że może zostać skrócony do nie mniej niż 3 tygodnie w przypadkach określonych w art. 38 ust. 3.
Oferty ostateczne muszą zawierać cenę, a z momentem ich złożenia na oferencie ciąży obowiązek opłacenia wadium.
Stosując tryb przetargu dwustopniowego, zamawiający zobowiązany jest odpowiednio stosować przepisy dotyczące ogłoszenia o przetargu, sporządzenia specyfikacji istotnych warunków zamówienia, wyjaśnień i zmiany specyfikacji istotnych warunków zamówienia, złożenia oferty, terminu składania ofert ostatecznych, przedłużenia terminu składania ofert, okresu związania ofertą, wadium, otwarciu ofert, ogłoszenia o wyniku przetargu, zawarcia umowy z wybranym oferentem.

Poprzednia strona

Następna strona

Rozpocznij dyskusję na forum

Powrót na stronę główną