Przetargi.pl
Zamówienia publiczne w praktyce - strona nr 16

Wydawnictwo SYGMA, Wrocław 2003 - ISBN 83-85673-05-9 - Zamówienia publiczne w praktyce - strona nr 16

Spis treści

Tryby zamówienia publicznego - Kwalifikacje wstępne

Kwalifikacje wstępne wydają się być niedoceniane w praktyce zamówień publicznych.
Zgodnie z zapisami art. 23 ustawy zamawiający może, przed ogłoszeniem przetargu lub zaproszeniem do udziału w postępowaniu o zamówienia publiczne, przeprowadzić wstępną kwalifikację dostawców lub wykonawców, zgodnie z warunkami wskazanymi w art. 22 ust. 2.
Jest to jedyny ustawowy sposób do selekcji dostawców i wykonawców w ogłoszeniu o postępowaniu, a inne próby wykorzystywania warunków art. 22 ust. 2 do selekcjonowania oferentów kończą się często skutecznymi protestami.

Sygn. akt: UZP/ZO/0-300/02; Wyrok Zespołu Arbitrów z dnia 17 kwietnia 2002 r.
[...] Uzasadnienie: [...] Odwołujący się, podobnie jak w proteście, kwestionuje dopuszczalność wprowadzenia do SIWZ wymogu przedstawienia przez uczestników postępowania referencji potwierdzających wykonanie w przeszłości przynajmniej trzech zamówień o charakterze podobnym z przedmiotem zamówienia o wartości robót netto minimum 600 000 zł każda, przy czym wartości poszczególnych zamówień nie będą sumowane.
Na tle tego zapisu Odwołujący się podnosi, że wymóg ten w powiązaniu z zawartą w rozstrzygnięciu protestu informacją, iż nie przedstawienie tego rodzaju referencji będzie dla Zamawiającego przesłanką uzasadniającą wykluczenie takiego oferenta, jest sprzeczny z wyrażoną w art. 16 ustawy o zamówieniach publicznych (uzp) zasadą prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w sposób gwarantujący zachowanie uczciwej konkurencji, a także narusza określone w art. 28 ust. 2 uzp uprawnienie do udziału w przetargu nieograniczonym wszystkich dostawców lub wykonawców, którzy chcą wziąć w nim udział, jeżeli tego dostępu do udziału w przetargu nie ograniczono wstępną kwalifikacją, o której mowa w art. 23 uzp. W konsekwencji wprowadzony do SIWZ zapis, ograniczający w swoim ostatecznym brzmieniu krąg uczestników przetargu, narusza w ocenie Odwołującego się jego interes prawny, poprzez uniemożliwienie mu ubiegania się o zamówienie publiczne, którego SIWZ dotyczy.
Zamawiający wniósł o oddalenie odwołania podnosząc, że wprowadzenie wymogu legitymowania się przez uczestników postępowania referencjami wykonania robót o określonej wartości miało na celu weryfikację ich zdolności do wykonania zamówienia, w związku z tym zapis taki nie narusza wskazanych przez Odołującego się przepisów ustawy o zamówieniach publicznych. [...]

Zespół Arbitrów zważył, co następuje: [...] w świetle przepisu § 1 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie dokumentów, jakich zamawiający może żądać od dostawcy lub wykonawcy w celu potwierdzenia spełniania warunków, uprawniających do udziału w postępowaniu o zamówienie publiczne z dnia 13 listopada 2001 r. (Dz. U. nr 133, poz. 1484), zamawiający, jeśli jest to niezbędne do przeprowadzenia postępowania, może żądać poza dokumentami, o których mowa we wcześniejszych postanowieniach cyt. rozporządzenia, wyłącznie dokumentów wymienionych w ust. 2, w tym m.in. wykazu wszystkich lub wskazanego przez Zamawiającego rodzaju wykonanych w ciągu ostatnich 5 lat robót budowlanych, z podaniem ich wartości oraz daty i miejsca robót.
Przepis ten nie upoważnia jednak Zamawiającego do wykluczenia spośród robót wykonywanych przez wykonawców w przeszłości i nie uwzględnienia w przedstawionym przez wykonawców ich wykazie, robót o określonej przez Zamawiającego niższej lub wyższej wartości.

Jeszcze bardziej nieuprawnione jest, w ocenie Zespołu Arbitrów, wykluczenie z udziału w przetargu nieograniczonym, nie poprzedzonym procedurą wstępnej kwalifikacji wykonawców, o której mowa w art. 23 uzp, tych spośród potencjalnych wykonawców, którzy nie przedstawili referencji, o określonych przez Zamawiającego parametrach wartościowych.
Podkreślić bowiem trzeba, że w świetle cyt. rozporządzenia Rady Ministrów Zamawiający może domagać się przedstawienia wykazu wszystkich lub wskazanego rodzaju robót, lecz nie może uzależniać spełnienia tego warunku i kwalifikować oferty jako zgodnej lub sprzecznej ze SIWZ, od wskazanej przez siebie wartości tych robót.

Wskazać ponadto trzeba, że tego rodzaju praktyka umożliwiałaby w istocie rzeczy obchodzenie sformułowanego w art. 27d ust. 2 uzp zakazu uzależnienia wyboru najkorzystniejszej oferty od kryteriów podmiotowych, tj. od właściwości dostawcy lub wykonawcy, a w szczególności jego wiarygodności ekonomicznej, technicznej lub finansowej.
[...].
źródło własne


Kwalifikacje wstępne mogą w szczególności wyselekcjonować oferentów, którzy posiadają uprawnienia niezbędne do wykonania określonych prac lub czynności, dysponują niezbędną wiedzą i doświadczeniem, potencjałem ekonomicznym i technicznym oraz pracownikami zdolnymi do wykonywania danego zamówienia, a także znajdują się w sytuacji finansowej zapewniającej wykonanie zamówienia.
Informację o wstępnej kwalifikacji należy ogłosić w "Biuletynie Zamówień Publicznych" albo wysłać, stosownie do przepisów określających tryb zaproszenia, do dostawców lub wykonawców nie później niż miesiąc przed publikacją ogłoszenia o przetargu (art. 23 ust. 2).
Zamawiający przekazuje wszystkim zainteresowanym, nie później niż na 14 dni przed terminem składania wniosków o wstępną kwalifikację, informacje o wstępnej kwalifikacji zawierającą:
1) nazwę i adres zamawiającego,
2) ilość, liczbę i rodzaj zamawianych dostaw, a w odniesieniu do robót budowlanych rodzaj, zakres i lokalizację budowy,
3) pożądany lub wymagany termin realizacji zamówienia publicznego,
4) określenie warunków wymaganych od dostawców i wykonawców,
5) określenie sposobu uzyskania formularza wstępnej kwalifikacji,
6) miejsce i termin składania wniosków o wstępną kwalifikację, oraz następujące dane (określone w art. 23 ust. 4):
1) opis sposobu przygotowywania wniosków o wstępną kwalifikację,
2) opis kryteriów i sposobów dokonywania oceny spełniania warunków wymaganych od dostawców i wykonawców,
3) informację o dokumentach, jakich mają dostarczyć dostawcy i wykonawcy w celu wykazania, że spełniają wymagane warunki,
4) nazwiska, stanowiska służbowe oraz sposób porozumiewania się z pracownikami zamawiającego uprawnionymi do bezpośredniego kontaktowania się z dostawcami wykonawcami.

Do dalszego udziału w postępowaniu o zamówienie publiczne dopuszczeni są wyłącznie dostawcy lub wykonawcy, którzy zostali zakwalifikowani we wstępnej kwalifikacji. Lista dopuszczonych do dalszego postępowania jest jawna, a zamawiający zawiadamia niezwłocznie każdego dostawcę lub wykonawcę o wynikach wstępnej kwalifikacji. Wydłuża to tryb przetargu nieograniczonego, o co najmniej miesiąc, ograniczając jednak postępowanie wyłącznie do zakwalifikowanych firm.
Kryteria oceny spełniania warunków wymaganych od dostawców i wykonawców nie podlegają zmianie w toku postępowania.

Poprzednia strona

Następna strona

Rozpocznij dyskusję na forum

Powrót na stronę główną