Przetargi.pl
Zamówienia publiczne w praktyce - strona nr 13

Wydawnictwo SYGMA, Wrocław 2003 - ISBN 83-85673-05-9 - Zamówienia publiczne w praktyce - strona nr 13

Spis treści

Preferencje krajowe

Stosowanie preferencji krajowych, polegające na przeliczaniu ceny dla porównania i oceny ofert, jest obowiązkowe (§ 1 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 grudnia 1994 r. w sprawie stosowania preferencji krajowych przy udzielaniu zamówień publicznych - Dz. U. z dnia 31 grudnia 1994 r. nr 140, poz. 776 - na podstawie art. 18 ustawy)8 w postępowaniu o udzielanie zamówienia publicznego, bez względu na wartość zamówienia.
Przy postępowaniach na roboty budowlane, szczególnie o wartości do 30 000 euro, zdarzają się przypadki rozpatrywania ofert, które ze względu na brak oświadczenia o przysługujących oferentowi preferencji krajowych powinny być bezwzględnie odrzucone.
Wyjaśnienia wymaga pojęcie "surowców i produktów krajowych".
Zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych, przez "surowce i produkty krajowe" należy rozumieć (art. 2 ust. 1 pkt 10) towary pochodzące z Polski, zgodnie z warunkami określonymi w ustawie "Kodeks celny".
Poniższe przykłady pozwolą lepiej zrozumieć zagadnienie:

Przykład 1
- surowce pochodzą w całości z Polski (np. miedź), następnie na tej bazie wytwarzany jest określony towar (np. kabel energetyczny) za granicą i sprzedawany w Polsce - towar jest uznawany za pochodzący z zagranicy.

Przykład 2
- wszystkie surowce sprowadzane są z zagranicy (np. części komputerowe), w kraju podlegają złożeniu w przedsiębiorstwie przystosowanym do tego celu, w wyniku czego powstaje towar (komputer) oferowany i sprzedawany w Polsce - towar jest uznawany za krajowy.

Wyciąg z ustawy "Kodeks celny"
Art. 16. § 1. Towarami pochodzącymi z danego kraju są towary całkowicie tam uzyskane lub wyprodukowane.
§ 2. Towarami całkowicie uzyskanymi lub wyprodukowanymi w danym kraju są:
1) produkty mineralne tam wydobyte,
2) rośliny lub produkty roślinne tam zebrane,
3) żywe zwierzęta tam urodzone i wyhodowane,
4) produkty uzyskane od żywych zwierząt tam wyhodowanych,
5) produkty uzyskane przez polowanie lub rybołówstwo na jego terytorium,
6) produkty rybołówstwa morskiego i inne produkty wydobyte z mórz znajdujących się poza morzami terytorialnymi danego kraju, dokonywanego przez statki w nim zarejestrowane i pływające pod jego banderą,
7) towary wytworzone na pokładach statków przetwórni z produktów, o których mowa w pkt. 6, pochodzących z tego kraju, o ile statki przetwórnie zostały zarejestrowane w danym kraju i pływają pod jego banderą,
8) produkty wydobyte z dna morskiego i z wnętrza ziemi pod nim, znajdującym się poza morzami terytorialnymi, o ile dany kraj ma prawa wyłączności do eksploatacji dna lub wnętrza ziemi pod nim,
9) odpady i pozostałości powstałe w danym kraju w wyniku procesów produkcyjnych i towary zużyte, jeśli nadają się wyłącznie do odzyskiwania surowców,
10) towary wytworzone w danym kraju wyłącznie z towarów, o których mowa w pkt. 1-9 lub z ich pochodnych na dowolnym etapie przetworzenia.
§ 3. Określenie "kraj" w rozumieniu § 2 obejmuje również morza terytorialne kraju.
Art. 17. Towar, w którego produkcję zaangażowany jest więcej niż jeden kraj, jest uznawany za pochodzący z kraju, w którym podlegał ostatniej istotnej, ekonomicznie uzasadnionej obróbce lub przetworzeniu, które spowodowały wytworzenie nowego produktu lub stanowiły istotny etap wytwarzania w przedsiębiorstwie przystosowanym do tego celu.
Art. 18. Nie uznaje się towarów za pochodzące z kraju, w którym podlegały obróbce lub przetworzeniu w rozumieniu art. 17, jeżeli z ustalonych faktów wynika, że jedynym celem obróbki lub przetworzenia było obejście przepisów dotyczących pochodzenia towarów.
Art. 19. § 1. Ustalenie pochodzenia towarów, o których mowa w art. 16 i art. 17, dokonywane jest przez organ celny na podstawie dowodu pochodzenia towarów.
§ 2. W wypadku wątpliwości, co do pochodzenia towarów, organ celny może zażądać dodatkowych dowodów potwierdzających pochodzenie towarów.


Zamawiający rozpoczynając postępowanie o udzieleniu zamówienia publicznego informuje dostawców i wykonawców o stosowaniu lub braku stosowania w postępowaniu preferencji krajowych. Oświadczenie w sprawie preferencji nie może zostać później zmienione. Zastosowanie przez zamawiającego preferencji krajowych nie podlega postępowaniu odwoławczemu (art. 79 ust. 2 pkt 2).
Stosując preferencje krajowe, cenę oferty złożonej przez dostawcę lub wykonawcę krajowego oblicza się w ten sposób, że od oceny przedstawionej w ofercie odejmuje się 20 procent ceny oferty i tak uzyskaną cenę przyjmuje się do oceny (porównania) złożonej oferty.

Komisja przetargowa powinna otrzymać, na etapie kompletowania wstępnego materiałów i dokumentów, informację na temat planowanego odstąpienia od preferencji krajowych.
Spowodowane to jest koniecznością stosownego wystąpienia do Prezesa UZP z wnioskiem o uzyskanie decyzji umożliwiającej odstąpienie i dopiero po otrzymaniu decyzji administracyjnej Prezesa UZP zamawiający może odstąpić od preferencji krajowych. Przyjąć należy, że nie jest to formalność, lecz złożone postępowanie, w którym wniosek zamawiającego musi być właściwie uzasadniony.
Zamawiający może ograniczyć udział w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego wyłącznie do dostawców lub wykonawców krajowych oraz zagranicznych mających oddział lub przedstawicielstwo w Polsce, jeżeli wartość zamówienia nie przekracza kwoty 30 000 euro.

Bez względu na wartość zamówienia, w przypadku zamówienia na usługi lub roboty budowlane na obszarze Polski, zamawiający może wymagać, aby całość prac objętych zamówieniem była wykonana przy wykorzystaniu podmiotów, surowców i produktów krajowych. Ograniczeniem jest w tym przypadku równowartość kwoty 200 000 euro, kiedy stosowanie preferencji krajowych, polegających na obowiązku wykonania całości prac objętych zamówieniem przy udziale podmiotów i wykorzystaniu surowców i produktów krajowych, wymaga zgody Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.
W przypadku uzyskania takiej zgody zamawiający odrzuca te oferty, w których oferent nie zobowiąże się i nie wykaże, że całość prac objętych zamówieniem wykonana będzie przy udziale podmiotów i wykorzystaniu surowców i produktów krajowych (§ 3 ust. 1 i 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 grudnia 1994 r. w sprawie stosowania preferencji krajowych przy udzielaniu zamówień publicznych9.

Decyzję w przedmiocie udzielenia zgody na odstąpienie od stosowania preferencji krajowych albo obniżenia udziału surowców lub produktów krajowych w niektórych dostawach wydaje Prezes Urzędu Zamówień Publicznych. Dokonuje tego w terminie do 14 dni od dnia złożenia przez zamawiającego wniosku wraz z uzasadnieniem.

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 grudnia 1994 r. w sprawie stosowania preferencji krajowych przy udzielaniu zamówień publicznych10 wydane na podstawie art. 18 ust. 6 ustawy o zamówieniach publicznych można przedstawić tabelarycznie:

DOSTAWYDostawcy, którzy do wykonania zamówienia użyją nie mniej niż 50 procent wartości surowców lub produktów krajowychDostawcy, którzy do wykonania zamówienia użyją mniej niż 50 procent wartości surowców lub produktów krajowych
oferent krajowy1180 procent ceny oferty100 procent ceny oferty
oferent zagraniczny100 procent ceny oferty
USŁUGIzastosowanie do wykonania zamówienia nie mniej niż 50 procent wartości surowców i produktów krajowychzastosowanie do wykonania zamówienia mniej niż 50 procent wartości surowców i produktów krajowych
oferent krajowy80 procent ceny ofertyodrzucona
oferent zagraniczny100 procent ceny oferty


ROBOTY BUDOWLANEużycie do wykonania zamówienia nie mniej niż 50 procent wartości surowców i produktów krajowychużycie do wykonania zamówienia mniej niż 50 procent wartości surowców i produktów krajowych
oferent krajowy12użycie do wykonania zamówienia nie mniej niż 50 procent udziału podmiotów krajowych w wykonaniu zamówienia80 procent ceny ofertyodrzucona
oferent krajowyużycie do wykonania zamówienia mniej niż 50 procent udziału podmiotów krajowych w wykonaniu zamówieniaodrzucona
oferent zagranicznyużycie do wykonania zamówienia nie mniej niż 50 procent udziału podmiotów krajowych w wykonaniu zamówienia100 procent ceny oferty
oferent zagranicznyużycie do wykonania zamówienia mniej niż 50 procent udziału podmiotów krajowych w wykonaniu zamówieniaodrzucona



Stosując preferencje krajowe, należy uwzględnić zobowiązania wynikające z umów międzynarodowych zawartych przez Rzeczpospolitą Polską. Członkowie komisji przetargowej powinni określić możliwość wystąpienia sytuacji, w której podpisane umowy międzynarodowe dopuszczają dostawców i wykonawców zagranicznych do przetargu i na jakich zasadach dokonywana będzie ocena ich oferty.
Jako przykład można podać umowy zawarte z państwami członkowskimi Wspólnoty Europejskiej (Dz. U. nr 111 z 1994 r., poz. 38), państwami Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu EFTA (Dz. U. nr 129 z 1994 r., poz. 639), tj. Islandia, Norwegia, Szwajcaria oraz Lichtenstein, Środkowoeuropejską umowę o wolnym handlu CEFTA (Dz. U. nr 129 z 1994 r., poz. 637) oraz umowy z Litwą, Estonią, Łotwą, Izraelem i Turcją, według których to umów należy dla dostaw o określonej wartości traktować dostawców z tych krajów, jak dostawców krajowych.
---------------------
8 § 1 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 grudnia 1994 r. w sprawie stosowania preferencji krajowych przy udzielaniu zamówień publicznych - Dz. U. z dnia 31 grudnia 1994 r. nr 140, poz. 776 - na podstawie art. 18 ustawy.
9 Dz. U. z dnia 31 grudnia 1994 r. nr 140, poz. 776.
10 Dz. U. z 1994 r. nr 140, poz. 776.
11 Art. 2 ust. 1 pkt 6 "krajowych dostawcach i wykonawcach" - należy przez to rozumieć osoby fizyczne mające miejsce zamieszkania w kraju, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, utworzone zgodnie z przepisami prawa polskiego, mające siedzibę w kraju, a także podmioty te występujące wspólnie, jeżeli każdy z nich ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w kraju.
12 Jak przypis 11.

Poprzednia strona

Następna strona

Rozpocznij dyskusję na forum

Powrót na stronę główną