Przetargi.pl
Poradnik - zamówienia publiczne - strona nr 38

Wydawnictwo SYGMA, Wrocław 2003 ISBN 83-917763-0-1 - Poradnik - zamówienia publiczne - strona nr 38

Spis treści

Postępowanie na zasadach szczególnych

Odstępstwem od podstawowych zasad udzielania zamówienia publicznego,
tj. konkurencyjności, jawności oraz pierwszeństwa trybu przetargu nieograniczonego,
są szczególne zasady udzielania zamówienia. W art. 4b ust. 1 ustawy określono,
które postępowania o zamówienia mogą być prowadzone na zasadach szczególnych.
Dotyczy to zamówień udzielanych w sytuacji wystąpienia lub bezpośredniego
zagrożenia wystąpieniem klęski żywiołowej, zamówień udzielanych i realizowanych
za granicą oraz w przypadku ochrony interesów dotyczących szeroko rozumianego
bezpieczeństwa państwa.

Odstąpić można od obowiązku publikacji ogłoszenia, przesłanek wyboru trybu
przetargu ograniczonego i dwustopniowego, wymogu zatwierdzania przez Prezesa
Urzędu trybu udzielania zamówienia innego niż przetarg nieograniczony oraz nie
stosuje się terminów, odwołań, jawności postępowania i preferencji krajowych.
Wynika to z zapisów art. 4b ust. 2 ustawy.

Postępowanie na zasadach szczególnych nie oznacza jednak pełnej dowolności
w wyborze dostawcy lub wykonawcy. Zasada uczciwej konkurencji musi być bezwzględnie
stosowana. Należy także wybrać jeden z trybów przewidzianych ustawą.
Przy wyborze jednego z trybów przetargowych (poza przetargiem nieograniczonym),
tj. przetarg ograniczony lub dwustopniowy, nie obowiązują przesłanki wyboru
trybu. Jednak już przy wyborze trybów nieprzetargowych (negocjacje z zachowaniem
konkurencji, zapytanie o cenę, zamówienie z wolnej ręki) nadal obowiązują
ustawowe przesłanki wyboru trybu. Ze względu na wartość zamówienia
obowiązują przepisy dotyczące specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Istnieje
bezwzględna konieczność zachowania pisemnej formy postępowania.

Wystąpienie klęski żywiołowej (np. powódź, huragan, pożar, gradobicie) zwalnia
od obowiązku stosowania najbardziej czasochłonnych procedur ustawy. Przyspieszenie
postępowania oraz zwiększenie swobody zamawiającego (brak konieczności
zatwierdzania wyboru trybu przez Prezesa UZP w drodze decyzji
administracyjnej) ma znaczenie w przypadku sytuacji nadzwyczajnych i spowoduje
znaczne ograniczenie skutków klęsk.

Sposób prowadzenia postępowań na zasadach szczególnych określa, poza ustawą,
obowiązujące od 29 maja 2002 r. rozporządzenie Rady Ministrów z dnia
16 kwietnia 2002 r. w sprawie prowadzenia postępowań o zamówienia publiczne
na zasadach szczególnych79. Zgodnie z zapisami rozporządzenia, decyzję o udzieleniu
zamówienia przy zastosowaniu zasad szczególnych decydują, w ramach
swojego zakresu działania: Szef Kancelarii Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, Szef
Kancelarii Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, Szef Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej
Polskiej, Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, członkowie Rady
Ministrów, Prezes Najwyższej Izby Kontroli, kierownicy centralnych urzędów
administracji rządowej oraz wojewodowie.

Jeżeli w sprawie nie jest właściwy żaden z tych organów, to o wszczęciu postępowania
o udzielenie zamówienia publicznego na zasadach szczególnych rozstrzyga
Prezes Urzędu Zamówień Publicznych.

Zawsze w sprawie wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia na zasadach
szczególnych konieczny jest wniosek zamawiającego. Wniosek taki powinien
zawierać:
- opis przedmiotu zamówienia,
- uzasadnienie udzielenia zamówienia na zasadach szczególnych,
- określenie proponowanego trybu udzielenia zamówienia.

Od tej reguły jest jeden wyjątek. Jeżeli ze względu na wystąpienie lub
bezpośrednie zagrożenie wystąpieniem klęski żywiołowej wymagane jest
natychmiastowe udzielenie zamówienia, o wszczęciu postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego na zasadach szczególnych rozstrzyga zamawiający,
informując o tym niezwłocznie Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.
W informacji zamawiający podaje opis przedmiotu zamówienia oraz wskazuje
podstawę prawną udzielenia zamówienia na zasadach szczególnych.

Należy dodatkowo zwrócić uwagę, że nie jest możliwe uzyskanie zgody na
wszczęcie postępowania już po jego przeprowadzeniu i po dokonaniu wyboru wykonawcy
przedmiotowego zamówienia.
---------------------------
79 Dz. U. z roku 2002 nr 55, poz. 475

Poprzednia strona

Następna strona

Rozpocznij dyskusję na forum

Powrót na stronę główną