Przetargi.pl
Poradnik - zamówienia publiczne - strona nr 27

Wydawnictwo SYGMA, Wrocław 2003 ISBN 83-917763-0-1 - Poradnik - zamówienia publiczne - strona nr 27

Spis treści

Warunki kwalifikujące oferentów

Kryteria oceny spełniania warunków wymaganych od dostawców i wykonawców nie podlegają zmianie w toku danego postępowania. Dotyczy to także przypadków przeprowadzenia wstępnej kwalifikacji (art. 24 ust. 1).

W postępowaniu o zamówienie, którego wartość przekracza kwotę 30 000 euro (art. 15 ust. 154), zamawiający żąda (art. 22 ust. 4) potwierdzenia spełniania warunków, że dostawca lub wykonawca:
1) jest uprawniony do występowania w obrocie prawnym, zgodnie z wymaganiami ustawowymi,
2) posiada uprawnienia niezbędne do wykonania określonych prac lub czynności, jeżeli ustawy nakładają obowiązek posiadania takich uprawnień,
3) dysponuje niezbędną wiedzą i doświadczeniem, a także potencjałem ekonomicznym i technicznym oraz pracownikami zdolnymi do wykonywania
danego zamówienia,
4) znajduje się w sytuacji finansowej zapewniającej wykonanie zamówienia,5) nie podlega wykluczeniu z postępowania na podstawie art. 19.

Dokumenty, jakich zamawiający może żądać od dostawcy lub wykonawcy w celu potwierdzenia spełniania warunków uprawniających do udziału w postępowaniu o zamówienie publiczne, zostały sprecyzowane w rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji55 z dnia 24 czerwca 2002 r. w sprawie dokumentów, jakich zamawiający może żądać od dostawcy lub wykonawcy w celu potwierdzenia spełniania warunków, uprawniających do udziału w postępowaniu o zamówienie publiczne, tj.:
1) aktualnego odpisu z właściwego rejestru albo aktualnego zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru lub zgłoszenia do ewidencji działalności gospodarczej, wystawionego nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania ofert,

2) umowy regulującej współpracę podmiotów występujących wspólnie,

3) koncesji, zezwolenia lub licencji, jeżeli ustawy nakładają obowiązek posiadania koncesji, zezwolenia lub licencji na podjęcie działalności gospodarczej w zakresie objętym zamówieniem,

4) dokumentów stwierdzających, że osoby, które będą wykonywać zamówienie, posiadają wymagane uprawnienia, jeżeli ustawy nakładają obowiązek posiadania takich uprawnień,

5) aktualnej informacji z Krajowego Rejestru Karnego, że prawomocnie nie skazano za przestępstwo popełnione w związku z postępowaniem o udzielenie zamówienia publicznego, przestępstwo przekupstwa albo inne przestępstwo popełnione w celu osiągnięcia korzyści majątkowych osoby fizycznej lub urzędujących członków władz, wystawionej nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania ofert,

6) zaświadczeń właściwego urzędu skarbowego oraz właściwego oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych potwierdzających odpowiednio, że dostawca lub wykonawca nie zalega z opłacaniem podatków, opłat oraz składek na ubezpieczenie zdrowotne lub społeczne, lub zaświadczeń, że uzyskał zgodę na zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności, lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji organu podatkowego - wystawionych nie wcześniej niż 6 tygodni przed upływem terminu składania ofert.

Jeżeli jest to niezbędne do potwierdzenia spełnienia przez dostawców lub wykonawców warunków, że dysponują niezbędną wiedzą i doświadczeniem, a także potencjałem ekonomicznym i technicznym oraz pracownikami zdolnymi do wykonywania danego zamówienia oraz znajduje się w sytuacji finansowej zapewniającej wykonanie zamówienia, zamawiający żąda (a przy zamówieniach do 30 000 euro - może żądać) jednego lub kilku spośród następujących dokumentów:
1) informacji na temat przeciętnej liczby zatrudnionych pracowników oraz liczebności personelu kierowniczego w okresie ostatnich trzech lat, jeżeli przedmiotem zamówienia są roboty budowlane lub usługi,

2) wykazu niezbędnych do wykonania zamówienia narzędzi i urządzeń, jakimi dysponuje dostawca lub wykonawca,

3) wykazu osób i podmiotów, które będą wykonywać zamówienie lub będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, wraz z danymi na temat ich kwalifikacji, niezbędnych do wykonania zamówienia, a także zakresu wykonywanych przez nich czynności,

4) wykazu wykonanych w ciągu ostatnich pięciu lat robót budowlanych, odpowiadających swoim rodzajem i wartością robotom budowlanym stanowiącym przedmiot zamówienia, z podaniem ich wartości oraz daty i miejsca wykonania oraz załączeniem dokumentów potwierdzających, że roboty te zostały wykonane z należytą starannością,

5) wykazu wykonanych w ciągu ostatnich trzech lat dostaw lub usług, z podaniem ich wartości, dat wykonania oraz odbiorców,

6) bilansów oraz rachunków zysków i strat, a w przypadku dostawców lub wykonawców nie zobowiązanych do sporządzania bilansu, informacji określających obroty, zysk oraz zobowiązania i należności - za okres nie dłuższy niż ostatnie 3 lata obrotowe, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - za ten okres,

7) informacji banku, w której potwierdza się wielkość posiadanych środków finansowych lub zdolność kredytową dostawcy lub wykonawcy,

8) polisy lub innego dokumentu ubezpieczenia potwierdzającego, że dostawca lub wykonawca jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej.

Żądanie powyższych dokumentów, zgodnie z § 2 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 24 czerwca 2002 r. w sprawie dokumentów, jakich zamawiający może żądać od dostawcy lub wykonawcy w celu potwierdzenia spełniania warunków, uprawniających do udziału w postępowaniu o zamówienie publiczne, nie może wykraczać poza zakres przedmiotu zamówienia i związanych z nim warunków wymaganych od dostawców lub wykonawców56.

Określając warunki wymagane od dostawców i wykonawców, musimy określić opis sposobu dokonywania oceny spełniania tych warunków. Istotne jest więc, którymi z podanych wyżej, a określonymi w rozporządzeniu, dokumentami będziemy wymagane warunki weryfikować.

Jednakże próba wykorzystania wymaganych warunków do kwalifikacji wykonawców lub dostawców może być przyczyną uzasadnionych protestów.

[...] Badanie zgodności warunków stawianych dostawcom przez zamawiającego z zasadami udzielania zamówień publicznych było ostatnio przedmiotem kontroli Urzędu Zamówień Publicznych przeprowadzonej w oparciu o art. 9 ust. 2 pkt 2 ustawy o zamówieniach publicznych. Przedmiotem zamówienia publicznego w kontrolowanym postępowaniu była dostawa o wartości szacunkowej kilkuset tysięcy złotych.
Z dokumentacji przesłanej przez Zamawiającego wynikało, że zainteresowanie realizacją tego zamówienia wykazało kilkadziesiąt firm. W Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia zawarte zostały warunki dla oferentów ubiegających się o przedmiotowe zamówienie.
Jednym z wymienionych tam warunków był wymóg osiągnięcia przez firmę w ostatnich latach obrotów w wysokości kilkudziesięciu milionów złotych.
Ostatecznie w postępowaniu złożono dwie oferty, z których jedna została uznana z najkorzystniejszą.
Z wybranym oferentem zawarto umowę w sprawie przedmiotowego zamówienia publicznego.
Analiza materiałów omawianego postępowania pozwoliła na uznanie, iż działaniem swym Zamawiający naruszył w toku postępowania zasady wynikające z przepisów art. 16 i art. 17 ust. 2 ustawy z dnia 10 czerwca 1994 r. o zamówieniach publicznych (Dz. U. z 1998 r. nr 119 z późn. zm.).
Stosownie do postanowień art. 16 ustawy o zamówieniach publicznych, Zamawiający zobowiązany jest do traktowania na równych prawach wszystkie podmioty ubiegające się o zamówienie publiczne i do prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia w sposób gwarantujący zachowanie uczciwej konkurencji, a stosownie do postanowień art. 17 ust. 2 tej ustawy przedmiotu i warunków zamówienia nie wolno określać w sposób, który mógłby utrudniać uczciwą konkurencję.
W ocenie Urzędu Zamówień Publicznych, wprowadzenie przez Zamawiającego wymogu obrotu w tak wysokiej kwocie, jako warunku umożliwiającego skuteczne złożenie oferty, naruszyło zasady określone w przepisach art. 16 i 17 ust. 2 ustawy o zamówieniach publicznych. Wskazywana przez Zamawiającego argumentacja, iż ten warunek dawał gwarancje realizacji zamówienia przez dostawcę "o uznanej marce" nie mógł stanowić usprawiedliwienia dla zasadności takiego warunku, który jak wynika z ustaleń, w sposób nieuzasadniony ograniczył dostęp oferentów do ubiegania się o to zamówienie. Podobnie nie można było uznać argumentacji, iż ustalona wielkość sprzedaży jako warunek udziału w tym postępowaniu gwarantowała "stabilność ekonomiczną na rynku krajowym" danej firmy, jak również gwarantowała serwis "na odpowiednim poziomie technicznym". Wreszcie utożsamianie przez Zamawiającego "wysokości obrotów" z "kondycją firmy" i popularnością wyrobów firmy na rynku było w ocenie Urzędu Zamówień Publicznych bezpodstawne.
Jak ustalono zatem, wskazany w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia wymóg bezpodstawnie ograniczył krąg podmiotów mogących zrealizować przedmiotowe zamówienie, tj. jednorazową dostawę o wartości szacunkowej kilkuset tysięcy złotych, o czym świadczy fakt, iż spośród kilkudziesięciu podmiotów, które pobrały egzemplarze specyfikacji istotnych warunków zamówienia, tylko 2 firmy złożyły oferty.
W oparciu o powyższe ustalenia Urząd Zamówień Publicznych skierował do właściwego rzecznika dyscypliny finansów publicznych zawiadomienie o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych polegającym na udzieleniu zamówienia publicznego z naruszeniem zasad wymienionych w art. 16 i art. 17 ust. 2 ustawy o zamówieniach publicznych. "Informator Urzędu Zamówień Publicznych", luty 2002 r.
Wymagania stawiane dostawcom lub wykonawcom.
Elżbieta Wielgus, St. Specjalista w DKAS


W spółkach giełdowych dokumenty finansowe - bilans i rachunek zysków i strat - podlegają szczególnym obowiązkom informacyjnym wynikłym z ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. - "Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi"57.
Dokładnie precyzuje je rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 16 października 2001 r. w sprawie informacji bieżących i okresowych przekazywanych przez remitentów papierów wartościowych58. Zgodnie z nim każdy remitent jest zobowiązany do przekazywania Komisji Papierów Wartościowych i Giełd raportów okresowych: kwartalnych, półrocznych oraz rocznych.

Raport roczny obejmuje rok obrachunkowy spółki i zawiera roczne sprawozdanie finansowe, które zgodnie ustawą z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości59 (art. 45 ust. 2) składa się z:
- bilansu,
- rachunku zysków i strat,
- informacji dodatkowej
oraz opinii podmiotu uprawnionego do badania sprawozdania finansowego o badanym sprawozdaniu finansowym oraz raportu podmiotu uprawnionego do badania sprawozdania finansowego z badania rocznego sprawozdania finansowego.

Przed przekazaniem powyższych informacji (bieżących i okresowych) dla Komisji Papierów Wartościowych i Giełd remitent lub wprowadzający może przekazywać informacje określone w tych przepisach (art. 83 ust. 1 ustawy "Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi") wyłącznie osobom lub podmiotom świadczącym na jego rzecz usługi doradztwa finansowego, ekonomicznego, podatkowego lub prawnego, jak również tym, z którymi prowadzi negocjacje, oraz osobom lub podmiotom upoważnionym do tego na podstawie właściwych przepisów. Osoby i podmioty, o których mowa, obowiązane są zachować poufność otrzy-manych informacji (art. 83 ust. 2 ustawy "Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi").

Zarządy spółek powinny dostosować się do wymogów Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia i uszczegółowić (na podstawie art. 36 ustawy) wymogi zamawiającego w kwestii żądanych dokumentów finansowych poprzez zadawanie pytań w postępowaniu, a zamawiający winien wykazać się elastycznością w żądaniu składników sprawozdania finansowego i bezwzględnie - do czasu jego zatwierdzenia przez organ Spółki oraz przekazania ich Komisji Papierów Wartościowych i Giełd - zachować poufność otrzymanych informacji.
------------------------------
54 Art. 15. 1. W postępowaniu o zamówienie publiczne, którego wartość nie przekracza równowartości kwoty 30 000 euro lub w którego finansowaniu udział środków publicznych nie przekracza równowartości kwoty 30 000 euro, nie jest obowiązkowy tryb przetargu nieograniczonego i nie stosuje się przepisów ustawy dotyczących publikacji ogłoszeń w Biuletynie Zamówień Publicznych, protokołu postępowania, specyfikacji istotnych warunków zamówienia, terminów, protestów i odwołań.
55 Dz. U. z roku 2002 nr 91, poz. 817
56 Dz. U. z roku 2002 nr 91, poz. 817
57 Dz. U. z roku 2002 nr 49, poz. 447.
58 Dz. U. z roku 2001 nr 139, poz. 1569 z późn. zm.
59 Dz. U. z roku 2002 nr 76, poz. 694

Poprzednia strona

Następna strona

Rozpocznij dyskusję na forum

Powrót na stronę główną