Przetargi.pl
Poradnik - zamówienia publiczne - strona nr 23

Wydawnictwo SYGMA, Wrocław 2003 ISBN 83-917763-0-1 - Poradnik - zamówienia publiczne - strona nr 23

Spis treści

Negocjacje z zachowaniem konkurencji

Wykazanie, że nastąpiła sytuacja umożliwiająca zastosowanie trybu negocjacji z zachowaniem konkurencji, należy do zamawiającego. Zastosowanie trybu zamówienia negocjacji z zachowaniem konkurencji w wypadku, kiedy wartość zamówienia przekracza równowartość kwoty 200 000 euro, wymaga zgody Prezesa UZP w formie decyzji administracyjnej.

Liczbę oferentów określa się na nie mniej niż 3 chyba, że ze względu na specjalistyczny charakter zamówienia jest tylko 2 oferentów mogących je wykonać.
Wyboru najkorzystniejszej oferty nie zawsze dokonamy przy trzech oferentach.
Doboru kandydatów dokonujemy na podstawie obiektywnych kryteriów oceny wiarygodności kandydatów, a nie w sposób dowolny i arbitralny.

Z drugiej strony mając na względzie również sprawny przebieg postępowania, zamawiający powinien racjonalnie określić liczbę zaproszonych oferentów do udziału w postępowaniu. Dlatego też wybór trybu negocjacji z zachowaniem konkurencji wymusza na zamawiającym aktywne zbadanie rynku przed rozpoczęciem postępowania.

Terminów dla składania ofert tryb negocjacji z zachowaniem konkurencji nie posiada. Zamawiający ma jednak obowiązek prowadzić postępowanie w sposób gwarantujący zachowanie uczciwej konkurencji.

Ogłoszenia o trybie negocjacji z zachowaniem konkurencji powinno zawierać elementy wymienione w art. 30 ustawy (art. 66 ust. 4).

Przesłanki umożliwiające zastosowanie trybu negocjacji z zachowaniem konkurencji:
1) uprzednio prowadzone postępowanie w trybie przetargu nieograniczonego lub ograniczonego zostało unieważnione z powodu braku wymaganej liczby ofert, a pierwotne warunki zamówienia publicznego nie zostaną w istotny sposób zmienione

Zamawiający zaprasza do udziału w postępowaniu, co najmniej tych oferentów, którzy złożyli oferty w unieważnionym przetargu. (art. 65 ust. 2).
Przyczyną niewpłynięcia lub odrzucenia wszystkich ofert może być nieprecyzyjne określenie przedmiotu zamówienia, uniemożliwiające oferentom sporządzenie ofert zgodnych z oczekiwaniami zamawiającego.
Z kolei za istotne zmiany warunków zamówienia publicznego uważa się m.in. zmianę warunków finansowania, warunków i terminu wykonania, technologii wykonania (parametrów technicznych, ilości użytych surowców i materiałów).

2) został przeprowadzony konkurs, o którym mowa w art. 13a, w wyniku którego zakwalifikowano do postępowania co najmniej dwóch wykonawców

Przy wartości zamówienia powyżej 25 000 euro przeprowadzenie konkursu na twórcze prace projektowe jest obowiązkowe. Zamawiający zaprasza do udziału w postępowaniu przynajmniej tych oferentów, którzy zostali zakwalifikowani do postępowania w wyniku konkursu, o którym mowa w art. 13a. Natomiast, jeżeli został przeprowadzony konkurs i stosownie do jego postanowień zamówienie musi być udzielone wykonawcy, którego pracę oceniono jako najlepszą, to wyboru dokonujemy w trybie zamówienia z wolnej ręki (art. 71 ust. 1 pkt 2).

3) przedmiot dostawy jest wytwarzany wyłącznie w celach badawczych, doświadczalnych lub rozwojowych, przy czym nie dotyczy to produkcji seryjnej, mającej na celu udowodnienie zdolności rynkowych lub pokrycie kosztów badań lub rozwoju,

4) dane roboty budowlane służą wyłącznie do celów badawczych, doświadczalnych lub rozwojowych, a nie do zapewnienia zysku lub pokrycia poniesionych kosztów badań lub rozwoju,

5) zachodzi pilna potrzeba udzielenia zamówienia publicznego, której wcześniej nie można było przewidzieć, a nie wynika ona z winy zamawiającego

Wszystkie elementy, tj. pilna potrzeba udzielenia zamówienia, której nie można było przewidzieć i która nie wynika z winy zamawiającego wystąpiły łącznie.
Jeżeli choć jeden z tych warunków nie zostanie spełniony, zastosowanie tego trybu nie jest możliwe. Zamawiający musi udowodnić, iż pilna potrzeba udzielenia zamówienia nie wynika z przyczyn leżących po jego stronie.
Chodzi tutaj nie tylko winę umyślną zamawiającego, ale również winę nieumyślną w postaci lekkomyślności i niedbalstwa. Obowiązkiem zamawiającego jest również wykazanie, że przy zachowaniu należytej staranności nie mógł wcześniej przewidzieć zaistnienia określonej sytuacji. Możliwość unieważnienia postępowania nie jest postawą do powołania się na przedmiotową przesłankę. Ustawa o zamówieniach publicznych przewiduje możliwość nierozstrzygnięcia postępowania, a zamawiający przystępując do jego organizacji musi przewidzieć ewentualność jego unieważnienia.

W trybie negocjacji z zachowaniem konkurencji przepisów ustawy, dotyczących publikacji ogłoszeń o planowanych zamówieniach, terminów, wadiów, przesłanek wyboru trybu, a także zakazu ustalania kryteriów oceny ofert na podstawie właściwości wykonawcy, nie stosuje się do usług hotelowych i restauracyjnych, prawniczych, zdrowotnych i socjalnych lub w zakresie doradztwa personalnego, ochrony, szkolenia, kultury, sportu i rekreacji lub transportu kolejowego, morskiego, żeglugi śródlądowej.

Po złożeniu ofert wstępnych zamawiający może dokonać zmiany wymagań technicznych i jakościowych, określonych w specyfikacji istotnych warunków zamówienia, a także zmienić kryteria oceny ofert (art. 59 w związku z art. 66 ust. 3).
Nie może jednak zmienić warunków kwalifikujących dostawców i wykonawców.
Po przeprowadzeniu negocjacji zamawiający zwraca się do wszystkich oferentów o złożenie ofert ostatecznych zawierających cenę i wybiera ofertę najkorzystniejszą.
Dopuszcza się złożenie przez oferenta wyłącznie jednej oferty (art. 37 w związku z art. 66 ust. 3).

O wyborze najkorzystniejszej oferty zamawiający niezwłocznie zawiadamia wszystkich dostawców lub wykonawców biorących udział w postępowaniu o zamówienie, wskazując imię i nazwisko lub nazwę (firmę) oraz adres (siedzibę) tego dostawcy lub wykonawcy, którego ofertę wybrano oraz cenę (art. 50 ust. 1 w związku z art. 66 ust. 3).

Ogłoszenie zawierające informacje o wyborze oferty niezwłocznie zamieszcza się w miejscu publicznie dostępnym, w siedzibie zamawiającego oraz wysyła do uczestników postępowania (art. 50 ust. 2 w związku z art. 66 ust. 3).
Zawiadomienie oferenta, którego ofertę wybrano, zawiera ponadto określenie miejsca i terminu zawarcia umowy (art. 50 ust. 4 w związku z art. 66 ust. 3).

Po wyborze oferty, jeżeli nastąpiła ona zgodnie z przepisami ustawy, zamawiający obowiązany jest do zawarcia umowy w terminie nie krótszym niż 7 dni od dnia ogłoszenia o wyborze oferty, nie później jednak niż przed upływem terminu związania ofertą (art. 51 ust. 1 w związku z art. 66 ust. 3).

Poprzednia strona

Następna strona

Rozpocznij dyskusję na forum

Powrót na stronę główną