Przetargi.pl
Poradnik - zamówienia publiczne - strona nr 22

Wydawnictwo SYGMA, Wrocław 2003 ISBN 83-917763-0-1 - Poradnik - zamówienia publiczne - strona nr 22

Spis treści

Przetarg dwustopniowy

Wykazanie, że nastąpiła sytuacja umożliwiająca zastosowanie trybu przetargu dwustopniowego, należy do zamawiającego. W przypadku, gdy wartość przedmiotu zamówienia przekracza 200.000 euro, zastosowanie trybu przetargu dwustopniowego wymaga zgody Prezesa UZP.

Tryb ten może być stosowany do dostaw, usług i robót budowlanych, jeżeli w uprzednio prowadzonym postępowaniu w trybie przetargu nieograniczonego lub ograniczonego nie zostały złożone żadne oferty lub wszystkie oferty zostały odrzucone, a pierwotne warunki zamówienia nie zostały w istotny sposób zmienione.
Natomiast samodzielnie, tzn. bez wcześniejszych trybów przetargowych, może być stosowany do usług i robót budowlanych, a do dostaw wyłącznie w celach badawczych, doświadczalnych lub rozwojowych, lecz nie w celu zapewnienia zysku lub pokrycia poniesionych kosztów badań lub rozwoju.

Przesłanki umożliwiające zastosowanie trybu przetargu dwustopniowego:
1) w uprzednio prowadzonym postępowaniu w trybie przetargu nieograniczonego lub ograniczonego nie zostały złożone żadne oferty lub wszystkie oferty zostały odrzucone, a pierwotne warunki zamówienia nie zostaną w istotny sposób zmienione [...]
Przyczyną niewpłynięcia lub odrzucenia wszystkich ofert może być nieprecyzyjne określenie przedmiotu zamówienia, uniemożliwiające oferentom sporządzenie ofert zgodnych z oczekiwaniami zamawiającego. Z kolei za istotne zmiany warunków zamówienia publicznego uważa się m.in. zmianę warunków finansowania, warunków i terminu wykonania, technologii wykonania (parametrów technicznych, ilości użytych surowców i materiałów itp.).

2) nie można z góry określić szczegółowych cech zamawianych usług w taki sposób, aby umożliwić wybór najkorzystniejszej oferty [...],

3) przedmiotem zamówienia publicznego są dostawy lub roboty budowlane prowadzone wyłącznie w celach badawczych, doświadczalnych lub rozwojowych, a nie w celu zapewnienia zysku lub pokrycia poniesionych kosztów badań lub rozwoju [...],

4) przedmiotem zamówienia jest zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych
[...]
Przesłanka obowiązuje wyłącznie do dnia uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej, a po tym terminie zostaje skreślona.

5) w wyjątkowych sytuacjach, jeżeli ze względu na charakter usług lub robót budowlanych lub związanych z nimi ryzyka, nie ma możliwości dokonania wcześniejszej ich wyceny [...]
Jako ciekawostkę można dodać, że w ustawie brakuje definicji "wyceny". Można więc zaproponować przyjęcie zapisu - poprawiającego nieczytelności ustawy - że "nie ma możliwości wcześniejszego określenia wartości zamówienia dla tych usług lub robót budowlanych", gdzie definicja "wartości zamówienia" określona jest w art. 2 ust. 1 pkt 9 ustawy o zamówieniach publicznych.

Tryb przetargu dwustopniowego wymaga przygotowania pełnej specyfikacji istotnych warunków zamówienia (art. 35 ust. 1 w związku z art. 55). Jednak w przypadku robót budowlanych zamawiający nie musi posiadać dokumentacji projektowej oraz kosztorysu inwestorskiego.

Przetarg dwustopniowy składa się z dwóch etapów.

Pierwszy etap:
Rozpoczyna się od ogłoszenia o przetargu zamieszczonego zgodnie z zapisami art. 29 ustawy.
Przygotowane przez komisję ogłoszenie zawiera (art. 56 ust. 1):
1) nazwę i adres zamawiającego,
2) opis przedmiotu zamówienia, parametry techniczne, a w przypadku robót budowlanych - ich rodzaj i lokalizację,
3) opis kryteriów, którymi zamawiający będzie się kierował przy wyborze oferty, wraz z podaniem znaczenia tych kryteriów,
4) termin i miejsce złożenia oferty wstępnej.

Termin złożenia oferty wstępnej nie może być krótszy niż 6 tygodni od daty publikacji ogłoszenia. Ze względu na szczególną pilność w realizacji zamówienia, jeżeli niemożliwe jest wyznaczenie terminu 6 tygodni, komisja przetargowa, po uzyskaniu zgody kierownika jednostki lub samodzielnie, jeżeli posiada takie kompetencje, może skrócić termin składania ofert wstępnych, jednak nie mniej niż do 2 tygodni (art. 57 ust. 2). Wskazana szczególna pilność realizacji zamówienia musi wynikać z obiektywnych okoliczności, których dowieść musi zamawiający.
Dostawcy lub wykonawcy mogą w terminie do 6 dni przed terminem do składania i otwarcia ofert wstępnych składać zapytania do specyfikacji.

Każdy oferent może złożyć tylko jedną ofertę wstępną. Oferty wstępne nie zawierają ceny (art. 53). Zamawiający może żądać od dostawców i wykonawców przedstawienia w ofercie parametrów przedmiotu zamówienia, co ma na celu określenie zakresu i dokładnego kształtu technicznego i organizacyjnego danego zamówienia oraz umożliwia zamawiającemu dokładne rozeznanie się w dostępnych na rynku technologiach i produktach.

Zamawiający - po analizie i ocenie treści ofert wstępnych - może:
1) przejść bezpośrednio do drugiego etapu (wystosowanie zaproszeń do składania ofert ostatecznych), jeżeli na podstawie ofert wstępnych uzna, że możliwe już jest odpowiednie i jednoznaczne sprecyzowanie przedmiotu zamówienia w specyfikacji istotnych warunków zamówienia,

2) przystąpić (bez limitu czasu i zakresu) do negocjacji z oferentami. Negocjacje nie powinny dotyczyć ceny (art. 44 w zw. z art. 61 mówi o niemożliwości zmiany ceny która, jako ustawowe kryterium podawana jest w ofercie ostatecznej). Zamawiający (członkowie komisji przetargowej) zachowuje w tajemnicy treść prowadzonych negocjacji (art. 58).

Podsumowując pierwszy etap, należy stwierdzić, że zamawiający nie ma obowiązku przeprowadzania negocjacji z oferentami. Przystępując do negocjacji z oferentami samodzielnie podejmuje decyzje, z którymi oferentami i w jakim zakresie oferty wstępnej je przeprowadzić. Prowadząc negocjacje z danym oferentem nie jest zobowiązany do zaproszenia go do złożenia oferty ostatecznej.

Natomiast oferent nie jest związany ofertą wstępną, nie ma obowiązku uczestniczenia w negocjacjach, po uprzednim zaproszeniu, nie ma obowiązku składania ofert ostatecznych.

Drugi etap - wybór dostawcy lub wykonawcy:
Po analizie ofert wstępnych można dokonać zmian w specyfikacji istotnych warunków zamówienia wyłącznie w zakresie wymagań technicznych i jakościowych, a także zmienić kryteria oceny ofert. O zmianach tych zamawiający informuje w zaproszeniu do składania ofert ostatecznych (art. 60).
Nie można natomiast zmieniać warunków kwalifikujących. Wystosowanie zaproszeń do składania ofert ostatecznych rozpoczyna formalnie drugi etap postępowania, który jest przetargiem ograniczonym do wybranych oferentów.

Do drugiego etapu należy zakwalifikować wszystkich, którzy choćby w minimalnym stopniu spełniają warunki określone w specyfikacji wstępnej.

Termin złożenia ofert ostatecznych nie może być krótszy niż 6 tygodni (art. 38 ust. 2 pkt 1 w związku z art. 55) z zastrzeżeniem, że może zostać skrócony do nie mniej niż 3 tygodnie w przypadkach określonych w art. 38 ust. 3.

Oferty ostateczne muszą zawierać cenę, a z momentem ich złożenia na oferencie ciąży obowiązek opłacenia wadium.

Stosując tryb przetargu dwustopniowego, zamawiający zobowiązany jest odpowiednio stosować przepisy dotyczące:
- ogłoszenia o przetargu,
- sporządzenia specyfikacji istotnych warunków zamówienia,
- wyjaśnień i zmiany specyfikacji istotnych warunków zamówienia,
- złożenia oferty,
- terminu składania ofert ostatecznych,
- przedłużenia terminu składania ofert,
- okresu związania ofertą,
- wadium,
- otwarciu ofert,
- ogłoszenia o wyniku przetargu,
- zawarcia umowy z wybranym oferentem.

Poprzednia strona

Następna strona

Rozpocznij dyskusję na forum

Powrót na stronę główną