Przetargi.pl
Podręcznik dotyczący ekologicznych zamówień publicznych - strona nr 8

Dokument roboczy pracowników komisji - Podręcznik dotyczący ekologicznych zamówień publicznych - strona nr 8

Spis treści

Charakter procedury zamówień publicznych

Zamówienia publiczne to w istocie kwestia dopasowania podaży i popytu, tak samo jak w przypadku jakiejkolwiek procedury zamówień realizowanej przez podmiot prywatny, z tą tylko różnicą, że instytucje kontraktujące obowiązane są do działania z dużą ostrożnością przy  ocenianiu umowy. Dzieje się tak, ze względu na to, iż są to podmioty publiczne, których działania finansowane są z pieniędzy podatników.

Specjalne zachowanie ostrożności przekłada się na dwie główne zasady:
1. Uzyskanie najlepszej oferty cenowej
2. Rzetelne postępowanie

Uzyskanie najlepszej oferty cenowej
Na instytucjach kontraktujących spoczywa obowiązek uzyskania najlepszej oferty cenowej przy każdego rodzaju zakupie, gdyż korzystają one z pieniędzy podatników. Najlepsza oferta cenowa niekoniecznie oznaczać musi wybranie wyłącznie najtańszego produktu lub usługi. Po prostu należy zawrzeć najlepszą transakcję w ramach wcześniej określonych parametrów. Jednym z takich parametrów może być ochrona środowiska. W związku z tym może on odgrywać taką samą rolę jak każdy inny czynnik, brany pod uwagę przy ocenianiu umowy. Tak więc, uzyskanie najlepszej oferty cenowej nie wyklucza kwestii ekologicznych.

Rzetelne postępowanie
Rzetelne postępowanie oznacza przestrzeganie zasad obowiązujących na rynku wewnętrznym, których podstawą są dyrektywy dotyczące zamówień publicznych oraz krajowe przepisy prawne oparte na powyższych dyrektywach. Najważniejszą z zasad jest zasada równego traktowania, która oznacza, że wszystkie konkurujące ze sobą podmioty powinny mieć równe szanse ubiegania się o podpisanie kontraktu. Konieczne jest także przestrzeganie zasady przejrzystości w celu zapewnienia, że gra toczy się w oparciu o takie same zasady w przypadku każdego z uczestników.

Przykłady przepisów, które ucieleśniają zasadę równego traktowania, zawarte w dyrektywach o zamówieniach, to limity czasowe dla przedstawienia oferty oraz prośbą o uczestnictwo, a także wspólne zasady odnośnie specyfikacji technicznych.

Przykłady zastosowania zasady przejrzystości można znaleźć w różnego rodzaju przepisach regulujących kwestie publikacji ogłoszeń oraz obowiązku instytucji kontraktujących do informowania zainteresowanych oferentów, dlaczego ich oferty zostały odrzucone.

Poprzednia strona

Następna strona

Rozpocznij dyskusję na forum

Powrót na stronę główną